Danmarks første Scania Streamline leveret
Vognmand Bruno Vozny fra Hjordkær ved Rødekro blev den første danske kunde, der har sat en splinterny Scania Streamline i drift på de danske landeveje.
Scania Streamline blev præsenteret for offentligheden i marts og rummer en lang række forbedringer og opdateringer af Scanias tunge lastbilprogram på områder som brændstoføkonomi, driftssikkerhed, komfort og design.
Premierelastbilen blev en Scania R 560 LA 6x2/4 MNB, der skal levere fast trækkraft til et modulvogntog på ruten Sønderjylland-Taastrup-Vejle og retur.
- Jeg valgte den nye Scania Streamline for at være på den sikre side, fortæller vognmand Bruno Vozny, der efter godt 20 år som lastbilchauffør etablerede egen vognmandsforretning i 2007.
- Jeg stoler på Scanias driftsøkonomi. Jeg har en kollega, som også trækker modulvogntog med en Scania R 560, og med samme specifikation på drivlinen kører han ca. 3,5 km/l. Med den nye og bedre aerodynamik på Streamline-førerhuset regner jeg med at kunne opnå endnu lavere forbrug, siger Bruno Vozny.
- Lastbilen skal køre syv dage om ugen, så derfor er driftssikkerhed helt afgørende for mig. Jeg har tegnet en udvidet drivlineaftale på bilen, og den skal selvfølgelig også køre på en serviceaftale hos Scania, siger Bruno Vozny.
- Jeg skal ikke ligge og rode under mine lastbiler i min ”fritid”, tilføjer han.
Bruno Vozny har to lastbiler i sin forretning. Den nye Scania R 560 Streamline skal bemandes af to dygtige chauffører, mens han selv kører videre i en ældre Volvo FH ”pusher-trækker”.
- Lige som den nye Streamline skal køre brød fra Jylland til Sjælland, kører jeg selv en daglig rundtur fra Hovedlandet til Djævleøen med Volvo’en. Den nøjes dog med at trække en enkelt trailer, mens jeg overlader det tunge slæb med modulvogntoget til den nye Scania. Det er jo en V8’er, siger han med et glimt i øjet.