I kamp om jernbanebroer til Femern
Den konstante rumlen af tog til og fra Tyskland i fremtiden kræver 18 nye jernbanebroer på Lolland og Falster. Banedanmark er nu så langt, at der er valgt fire konsortier til at komme med tilbud på brobyggeriet.
Der er tale om tre danske konsortier; MT Højgaard med Moe A/S, Arkil med Grontmij, Aarslef Bane og Anlæg med Atkins samt et italiensk; Rizzani de Eccher med Cowi, MJ Eriksson, VCE og Torque Cortex.
-Der er tale om fire solide konsortier, som vi har stor tiltro til. Det ene er italiensk i samarbejde med danske virksomheder, og de andre rent danske, og vi er glade for at have tiltrukket tilbudsgivere både inden for og uden for landets grænser, siger projektdirektør i Banedanmark Jens Ole Kaslund i en pressemeddelelse.
De fire konsortier får tilsendt udbudsmaterialet i begyndelsen af september, og i foråret 2014 forventer Banedanmark at indgå kontrakt med et af konsortierne.
Arbejdet kommer til at bestå i at forhøje de 18 broer og gøre plads til både kørestrømsanlæg og et ekstra spor.