Provinsens lufthavne under pres
De rejsende dropper flyet, når de skal transporteres mellem landsdelene.
For lidt konkurrence, for dyre flybilletter og nye billigere biler får de rejsende til at vælge andre måder at komme frem på. Forude venter store investeringer i motorveje og tognettet, der vil sætte de pressede danske provinslufthavne under yderligere pres.
-Der er fire lufthavne i Jylland, og det er ingen hemmelighed, at det er mange. Det er begrænset, hvor mange lufthavne der er plads til i en traditionel lufthavnsforstand, siger Peter J. Høgsberg, direktør for Aarhus Lufthavn.
Sønderborg Lufthavn og de fire større jyske lufthavne har samlet oplevet et fald i indenrigsflytrafikken på mere end ti procent i de første seks måneder af året. Fortsætter den udvikling resten af året, vil næsten hver tredje rejsende have droppet at flyve på indenrigsruterne siden 2010. Samtidig kører flere med bil over Storebælt, sejler med Mols-Linien eller kører med DSB mellem landsdelene.
-Indenrigsluftfarten er strukturelt ud-fordret, og det bliver ikke mindre i de kommende år. Jeg tror, markedet vil falde yderligere, siger Michael Svane, direktør for DI Transport.
Han peger på, at der i de nærmeste år skal investeres mere end ti milliarder kroner i at udbygge en række danske motorveje. Samtidig er der planer om på længere sigt at bruge 27,5 milliarder kroner på tognettet for at sikre, at der skal være en times togrejse mellem Danmarks fire største byer.
Al indenrigstrafik i Danmark går til København. Ud over de fem jyske lufthavne har Bornholms Lufthavn også indenrigstrafik til København. Esbjerg og Odense er de sidste to større danske lufthavne, men her er der ingen ruteflyvning til andre danske byer.