Naturgas til miljøfærge bliver fragtet 1500 km over land
Den norske færge M/S Stavangerfjord må ikke få tanket brændstof i Norge, så naturgassen bliver kørt til havnen i Hirtshals for at blive fyldt på.
Miljøidéen i norske gasfærger er knap så stor, når færgerne ikke må tanke gassen, før den er fragtet 1500 kilometer i tankvogne til Danmark. Det skriver selskabet i en pressemeddelelse.
Det er tilfældet for den nye M/S Stavangerfjord, som rederiet Fjord Line har købt for at kunne sejle på flydende naturgas, LNG. Færgen havde sin jomfrutur fra Hirtshals forrige søndag.
Norske regler, der forbyder tankning af gasfærger med passagerer om bord, gør det nemlig til en svær manøvre for færgen at få fyldt tankene med gas fra den norske leverandør, Scangass.
Reglerne er imidlertid ikke så skrappe i Danmark, så derfor har Fjord Line måttet lave om på tankeplanerne, fortæller selskabets danske direktør, Gert Balling.
-Vi havde tænkt, at vi skulle tanke en gang om ugen i Hirtshals og to gange i Norge, men nu har vi måttet vende det rundt, så vi tanker tre gange i Danmark og en i Norge, siger Gert Balling.
Det er om søndagen, Fjord Line kan tanke i Norge, da færgen bliver vendt om søndagen og sejler tilbage til Hirtshals uden passagerer.
Og hurtigere bliver det ikke af, at gasleverandøren Scangass tøver med at anlægge den aftalte gasledning fra produktionsanlægget i Stavanger til havnen, så der er direkte opkobling, når færgen er i havn.
Det betyder, at der kun kan tankes 100 m3 i timen i stedet for 400 m3.
Sammen med Scangass forsøger rederiet at få de norske myndigheder på andre tanker, og her gælder det om at overbevise den norske beredskabsstyrelse DSB.
-Når vi som selskab laver en satsning på grønne teknologier, må myndighederne også være med. Jeg har ikke fået fakturaerne endnu, men det bliver en betragtelig meromkostning at køre gassen til Hirtshals, siger Gert Balling.