23948sdkhjf

Lastvognschauffører falder i søvn bag rattet

Søvn-lidelse mistænkes som årsag til mange trafikuheld med lastvogne.

Søvn-lidelse mistænkes som årsag til mange trafikuheld med lastvogne.



I løbet af det seneste halve år har der været flere alvorlige trafikuheld på de danske landeveje, som tilsyneladende skyldes, at erhvervschauffører er faldet i søvn bag rattet. Senest kørte en lastvogn med 35 tons vin i grøften på Køge Bugt Motorvejen ved Solrød.

Overset søvnlidelse

I forbindelse med trafikuheld, som involverer erhvervskørertøjer, har myndighederne altid travlt med at kigge på, om køre-/hviletidsbestemmelserne er overholdt, og ignorerer tilsyneladende, at adskillige udenlandske undersøgelser de senere år peger på, at op imod 20% af alle erhvervschauffører formodentlig lider af søvnforstyrrelsen søvnapnø, som betyder, at de risikerer at falde i søvn bag rattet, uanset om de har overholdt gældende køre- og hviletidsbestemmelser eller ej.

Søvnapnø betyder, at man ikke sover ordentligt igennem om natten, fordi man natten lang gisper efter vejret under søvnen, og dermed aldrig kommer i dyb søvn. Personer som lider af søvnapnø føler sig aldrig ordentligt udhvilet og ender derfor ofte i en ond cirkel, hvor de hyggespiser søde sager hele dagen for at holde sig vågne – resultatet er øget vægt, som sammenholdt med erhvervschaufførernes stillesiddende arbejde, øger risikoen for yderligere forringelse af søvnkvaliteten samt en række forskellige alvorlige livsstilssygdomme, som forhøjet blodtryk, diabetes m.v.

Hvor er politikerne og myndighederne?

Speciallæge Lars Mortensen, som dagligt behandler et stort antal patienter med søvnapnø fortæller:

- Vi oplever ofte, at vores patienter falder i søvn i venteværelset, så søvnunderskud på grund af søvnapnø er virkelig et problem for dem, som rammes, men heldigvis kan man hjælpe de fleste til at få bedre søvnkvalitet. Når det gælder erhvervschauffører med søvnapnø, kræver det dog, at de overvinder frygten for at miste deres job ved erkendelse af deres søvnproblem og at transportbranchen støtter op med undersøgelser, behandling og information.

Han henviser til luftfartsbranchen, hvor man for længest taget fat på at identificere og behandle piloter og luftfartspersonale, der lider af søvnapnø.

- Af hensyn til vores fælles sikkerhed i trafikken er det vist på tide, at politikere, myndigheder, fagforbund og forsikringsselskaber også begynder at kigge på, hvordan søvnapnø inden for transportbranchen kan identificeres og behandles.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062