Danmarks vigtigste adgangsvej til Europa skal styrkes
UdviklingsRåd Sønderjylland (URS) kommer for første gang med et samlet og omfattende bud på, hvordan Danmarks vigtigste transportkorridor skal styrkes.
En ny parallel motorvej fra E20 til grænsen, udbygning af jernbanenettet og en skarp opfordring til øget koordinering med vores tyske naboer er de mest markante indslag.
-Vi har med vantro kunnet konstatere, at de seneste to større infrastrukturforlig i Danmark stort set har negligeret, at Sønderjylland er den absolut vigtigste adgangsvej til Europa. Det gælder både for den økonomisk afgørende eksport af danske produkter, og når det gælder persontrafikken. Vi må tage det som udtryk for, at kendskabet til realiteterne har været begrænset i embedsværket og hos politikerne i København. Derfor har vi nu sammenfattet og dokumenteret forholdene i en vision for infrastrukturudviklingen i Sønderjylland. Dermed er risikoen for, at uvidenhed skal være grunden til fremtidig mangel på investeringer i vores område, forhåbentlig minimeret, siger formanden for UdviklingsRåd Sønderjylland, Ole Daugbjerg.
Ole Daugbjerg tilføjer, at URS’ vision også omfatter et bud på prioriteringerne af de infra-strukturelle forhold internt i Sønderjylland og i grænseregionen som sådan:
-Vi har naturligvis også påpeget svagheder og muligheder for vores havne, vores lufthavn i Sønderborg samt ikke mindst de tværveje i området, der skal sikre pendling og transport af gods til og fra hovedfærdselsårerne.
Næstformand i URS, borgmester Tove Larsen (S), Aabenraa Kommune, glæder sig ikke mindst over, at de fire kommuner, der udgør Sønderjylland, har fundet fælles fodslag i URS:
-Vi viser med en samlet vision for infrastrukturudviklingen i Sønderjylland, at vi ikke blot kan samarbejde på tværs af kommunegrænserne, men også at vi tror på, at det er i fællesskab, vi kan sikre fortsat udvikling i vores område. Erhvervslivet ser ikke meget på, hvor kommunegrænserne går, og derfor er det en fælles opgave at vise, at vi her i området både forstår og respekterer, hvad der skal til, for at vi kan få fornyet vækst.
URS’ vision for infrastrukturen i Sønderjylland er udviklet med et grundigt blik på udviklingen syd for grænsen.
Forsker er afvisendeTrafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet kan ikke se idéen med forslaget.
Ifølge JydskeVestkysten er han nærmestr grinefærdig over forslaget, som han finder fuldstændig ude af trit med virkeligheden og det kørselsbehov, der er på strækningen.
Han kan ikke se nogen rimelig begrundelse for de 80 kilometer ekstra motorvej, idet der ikke er synderlige trængselsproblemer på E45 på den del af strækningen, hvor den ekstra motorvej skal anlægges.
FDL afviser også forslagetRedaktør Preben Skjøth fra FDL mener heller ikke, at forslaget kan tages alvorligt.
I en kommentar skriver han blandt andet:
-At det ind imellem kan være svært at tage politikere alvorligt, er det ny forslag om en ekstra motorvej ned gennem Sønderjylland, en kraftig understregning ad. For hvad i alverden ligner det, at skulle bruge ekstra milliarder på et projekt, der næppe er behov for? Det ligner snarere endnu et forsøg på at demonstrere, hvor lokalpatriotisk visse politikere kan blive. Det er naturligvis deres egen sag, hvis de vel at mærke ikke vil bruge skattekroner på deres private, enøjede projekter. Der er ingen tvivl om, at det sønderjyske udviklingsråd har dele af den sønderjyske lokalbefolkning bag sig, men at bygge en motorvej, der løber parallelt med E45 er at gøre grin med tingene. Jeg er helt med på, at jernbanenettet trænger til en opstramning, men fri os for flere tåbelige forslag om nye motorveje. Der er andre, vigtigere, strækninger, der skal etableres, før et nyt sønderjysk projekt kan komme på tale.
-Det gælder ikke mindst det såkaldte ”Hærvejs-projekt”, som er betydeligt vigtigere end den nævnte ide med en ekstra sønderjysk motorvej.
- Projektet er kommet i spil, efter at Transportministeriet tidligere på året sagde nej til at udvide den bestående rute 11 langs den sønderjyske vestkyst til motorvej. Vi forstår godt, at sønderjyderne kæmper for deres egen sag, men realistisk er det næppe.