Nye tal giver håb for banegodset
Transport af banegods stiger igen. Godsmængden har været faldende siden 2. kvartal 2011, men ser nu ud til at rette sig.
Den positive udvikling vækker glæde i Dansk Erhverv.
Det er nye tal fra Danmarks Statistik, der viser at transporten af banegods er på vej op.
- Det er endnu for tidligt at sige, om stigningen i godsmængderne er permanent. For en svale gør som bekendt ingen sommer, men tallene giver forhåbninger om en større markedsandel for banegods, og det er positivt, siger chefkonsulent i Dansk Erhverv, Jesper Højte Stenbæk.
- Det er vigtigt at huske, at banen ikke kun eksisterer for passagerernes skyld. Gods på bane er et vigtigt supplement til bil og skib, når det gælder forsyninger til erhvervslivet. Sektoren har været ramt af sporarbejder og er i konstant kamp med passagertogene om den begrænsede plads på banen, siger han.
Vigtige investeringerDansk Erhverv påpeger, at banegods står over for både kort- og langsigtede udfordringer. På kort sigt vil sporarbejder og signaludskiftninger give forstyrrelser i driften og gøre det dyrere at fragte gods på banen. På længere sigt er det primært kampen om den begrænsede kapacitet og regularitet, der skal tackles.
Jernbanen udvikles for øjeblikket i Danmark både ved en kraftig opgradering af signalsystemerne til gavn for både passagerer og gods og opgraderinger af banelegemet, særligt bygningen af en helt ny bane på Sjælland samt forbindelsen over Femern Bælt.
- Det er meget positivt, at der investeres i banen. Det er dog samtidig afgørende, at de forstyrrelser i driften, som det giver, holdes på et absolut minimum, siger Jesper Højte Stenbæk.
På lidt længere sigt slås banen stadig med kapacitetsproblemer. Fragt af gods på bane giver primært mening over længere distancer. Derfor er et sammenhængende og velfungerende europæisk net afgørende for sektorens udvikling.
- Det er nøjagtig lige så vigtigt, at banegods kommer rettidigt frem, som at passagererne gør det, men gods giver ikke stemmer. Derfor har passagertrafikken forrang for godstrafikken, og det bliver næppe ændret. Vi må derfor udbygge den samlede kapacitet, hvis banen på sigt skal være et reelt alternativ til skib og bil med leverancer til erhvervslivet, siger Jesper Højte Stenbæk.