Tal i mobil i flyet
Risikoen for flyulykker på grund af radiosignaler er så minimal, at de amerikanske luftfartsmyndigheder undersøger muligheden for at lempe på reglerne. Det kan få Europa til at følge trop.
Reglerne stammer fra 1966, og siden da er der sket meget, både i flyenes elektronik og i den elektronik de rejsende tager med sig. De amerikanske luftfartsmyndigheder FAA, Federal Aviation Administration forventes derfor at slække på reglerne, noget der bliver diskuteret højlydt på det internationale Paris Air show i denne uge, skriver Wall Street Journal.
-Det ville være meget lettere for os, hvis vi fik en global standard. Som det er nu, er det et mareridt at finde ud af i hvilke luftrum mobilopkald fra fly er forbudt, siger Alexandre de Juniac, bestyrelsesformand i Air France til Wallstreet Journal.
Reglerne er nemlig ikke bare regler. De varierer fra land til land, og fra flyselskab til flyselskab. Det gør det svært for piloterne at navigere mellem de forskellige luftrums lovgivning for elektronik, især efter flere flyselskaber udbyder Wi-fi og ofte tillader brug af elektronik i 10.000 fods højde.
Og ændrer FAA reglerne, vil det kunne betyde en ændring af reglerne verden over, siger næstformand i in-flight mediet Thales. Han siger, at de i Thales aldrig har haft nogen bekymringer om elektriske forstyrrelser fra passagerers mobiltelefoner, musikafspillere, Ipads og lignende.
Med de nye regler kan passagerer få lov til at bruge nogle former for elektronik, når flyet kører på startbanen og endda også under take-off og landing ifølge de konsulenter og embedsmænd FAA rådgiver sig med i myndighedens panel af eksperter. Det vil ikke kun lette piloternes liv, men også passagerernes, som er en stor del af grunden til, at FAA nu undersøger reglerne.