23948sdkhjf

Utålmodighed hos Greenland Express

Et eller andet sted i Europa holder et Airbus A319-fly og venter på at skulle flyve for det nyetablerede flyselskab Greenland Express, der i løbet af sommeren vil flyve passagerer mellem Grønland og Danmark via Island.

Et eller andet sted i Europa holder et Airbus A319-fly og venter på at skulle flyve for det nyetablerede flyselskab Greenland Express, der i løbet af sommeren vil flyve passagerer mellem Grønland og Danmark via Island.



Den endelige kontrakt på flyet kan ikke skrives, førend Greenland Express har samtlige godkendelser på plads.

Gert Brask, der er initiativtager og direktør for strategiske relationer hos Greenland Express erkender, at det er vanskeligt at have et Airbus A319-fly på hånden op til højsæsonen.

-Vi har allerede underskrevet en hensigtserklæring og betalt depositum til leasinggiveren, siger Gert Brask, der dog endnu ikke er klar til at offentliggøre navnet på leasinggiveren, da kontraktslige forpligtelser forhindrer dette på nuværende tidspunkt. Det skriver chekn-in.dk. Ifølge tidligere udtalelser fra folkene bag Greenland Express, skal Airbus A319-flyet opereres på en licens fra hollandske Denim Air, da Greenland Express ikke er et flyselskab med eget Air Operators Certificate (AOC).

Hos Grønlands Selvstyre har to embedsmænd tilsyneladende færdigbehandlet ansøgningen fra Greenland Express, og lige nu er det politikerne, der ventes på.

Derfor kan Greenland Express intet sige om, hvornår man forventer at komme i luften, og hvor mange dage der vil gå, fra endelig godkendelse foreligger, til A319-flyet slipper asfalten i Aalborg Lufthavn, hvor det skal stationeres.

-Det hele kommer an på Grønlands Selvstyre, og hvilke yderligere krav de måtte stille, forklarer initiativtageren Gert Brask.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078