23948sdkhjf

Borgmestre godkender letbanen

Nu er der sat underskrifter på en over fem milliarder kroner dyr letbane, der bliver en ringbane i først og fremmest den vestlige del af hovedstaden.

Nu er der sat underskrifter på en over fem milliarder kroner dyr letbane, der bliver en ringbane i først og fremmest den vestlige del af hovedstaden.



Det skete torsdag, efter at Folketinget onsdag gik foran med en aftale om både letbanen, cykler og busser, skriver Ingeniøren.

Letbanen kommer til at løbe fra DTU i Lyngby i nord, gennem blandt andet Gladsaxe, Herlev og Glostrup til Ishøj. I alt er 11 kommuner og Region Hovedstaden er med i aftalen med Transportministeriet.

-Med letbanen får vi et nyt regionalt transportmiddel, der går på tværs af S-togslinjerne i Fingerplanen. Det skaber nye trafikknudepunkter og er en af løsningerne på de trængselsproblemer, som tusindvis af borgere i hovedstadsregionen oplever hver eneste dag, siger transportminister Henrik Dam Kristensen (S) i en pressemeddelelse fra Gladsaxe Kommune.

Næste skridt i letbanens tilblivelse bliver, at Folketinget skal behandle et lovforslag om den til efteråret. Næste år begynder borgerhøringer og VVM-redegørelser, og omkring 2016 forventer parterne at kunne tage det første spadestik til letbanen. Den forventes at stå færdig tidligst i 2020.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093