Fjern unødig regulering
Der er fornuft at finde i Produktivitetskommissionens rapport "Konkurrence, internationalisering og regulering" fra maj i år, mener Danske Speditører.
-Det er godt at se, at der anlægges synspunkter i kommissionens arbejde, som stemmer med erfaringerne blandt dem, der arbejder med tingene til daglig, siger adm.dir. Martin Aabak, Danske Speditører.
-I rapporten fra maj er der taget nogle emner op, som vi i logistiksektoren længe har haft på dagsordenen. Nu krydser vi fingre for, at den egentlige målgruppe for kommissionsrapporterne - de politiske beslutningstagere - vil nå frem til side 139, når de læser rapporten.
-Noget tyder på det, idet staten, repræsenteret ved Trafikstyrelsen, og Kommunernes Landsforening netop har forhandlet en aftale på plads, hvorefter der fra årsskiftet 2013/2014 kan indføres en forhøjelse af den maksimalt tilladte totalvægt fra 48 til 50 ton for 6-akslede vogntog. Det peger i den rigtige retning.
I rapporten "Konkurrence, internationalisering og regulering" står der blandt andet:
-Højere produktivitet inden for landtransportbranchen er vigtig både for branchen selv, men også for resten af økonomien. Regulering, der øger omkostningerne og hæmmer produktivitetsvæksten i landtransportbranchen, gør det dyrere at få leveret varer til forbrugerne. Det gælder også forbrugere i udlandet. Derved har landtransportbranchens produktivitet betydning for industriens evne til at eksportere til udlandet.
Produktivitetskommissionens undersøgelse viser, at produktivitetsvæksten inden for landtransport og andre transportrelaterede aktiviteter siden 1995 har været lavere end i en række sammenligningslande. Samtidig har Danmark i flere henseender en mere restriktiv lovgivning på området end i vores nabolande..
Regulering af størrelsen på lastbiler kan være hæmmende for produktiviteten.
Større lastbiler vil styrke transportvirksomhedernes produktivitet, fordi den samme mængde gods kan transporteres med færre vognture, færre chaufførtimer og mindre brug af brændstof. Ifølge Vejdirektoratet vil det både være til gavn for miljøet og medføre færre trafikulykker som følge af mindre trængsel på vejene. Effekten på miljøet og trængslen forudsætter naturligvis, at tilladelse af større lastbiler ikke får den samlede mængde transporteret gods til at stige i et sådant omfang, at det æder gevinsten.
Landtransport alene står for knap fire pct. af beskæftigelsen og tre pct. bruttoværditilvæksten i den private sektor, og branchen er karakteriseret ved et forholdsvis lavt uddannelsesniveau.
Arbejdsmiljø og sikkerhed prioriteres højt i Danmark. Der er almindelig enighed om, at det er vigtigt at undgå arbejdsskader, brandulykker osv. Men indspil til Produktivitetskommissionen fra erhvervslivets organisationer peger på, at reguleringen på dette område er mere restriktiv i Danmark end i vores nabolande - og måske også unødigt restriktiv. Det kan hæmme produktiviteten.
Produktivitetskommissionen anbefaler derfor, at reguleringen inden for arbejdsmiljø, brandkrav og håndtering af gods efterses og så vidt muligt bringes i overensstemmelse med nabolandenes, hvis det kan ske uden sikkerhedsrisiko for medarbejdere og andre.