23948sdkhjf

EU undersøger statsstøtte til SAS

Var det ulovlig statsstøtte fra de skandinaviske regeringer, da de sidste efterår spændte økonomisk sikkerhedsnet ud under SAS?

Var det ulovlig statsstøtte fra de skandinaviske regeringer, da de sidste efterår spændte økonomisk sikkerhedsnet ud under SAS?



Det vil EU nu kigge på – og det glæder lavprisselskabernes forening.

ELFAA – European Low Fares Airline Association – glæder sig over beslutning onsdag fra Europa Kommissionen om, at der nu kommer en formel, grundig undersøgelse af den seneste økonomiske håndsrækning til SAS fra de skandinaviske regeringer.

Den støtte kom sidste år, da de tre skandinaviske regeringer meddelte, at man ville garantere halvdelen af en kreditgaranti på 3,5 milliarder svenske kr.

Det klagede ELFAA over – og det kommer der nu en undersøgelse ud af. ELFAA påpeger, at der også i 2009 og 2010 var eksempler på ulovlig statsstøtte til SAS. Hvilke ELFAA også benyttede anledningen til at klage over.

John Hanlon, ELFAA’s generalsekretær, siger i pressemeddelelse: “ELFAA’s medlemmer, som konkurrerer med SAS, har ikke mulighed for at tiltrække statsstøtte og ønsker det heller ikke. Men vi ønsker konkurrence på lige vilkår.”

ELFAA’s ti medlemmer havde sidste år over 200 millioner passagerer, hvilket ifølge foreningen svarede til 43 pct. af rutepassagererne i Europa. De 10 ELFAA-medlemmer er Easyjet, Flybe, Jet2.com, Norwegian, Ryanair, SverigeFlyg, Transavia, Volotea, Vueling og Wizz Air.

Fra dansk side var det finansminister Bjarne Corydon (S), der gav sit ja til finansieringspakken.

Og finansministeren ser med sindsro på, at EU-Kommissionen vil undersøge sagen.

De tre landes finansministre havde forinden håndsrækningen blev givet til SAS spurgt i Bruxelles – og dengang var svaret, at aftalen var ok.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062