23948sdkhjf

Letbane i Norge blev billigere end budgetteret

Imens vi stadig har den første letbane til gode i Danmark, har blandt andet nordmændene gjort sig nogle rigtigt gode erfaringer.

Imens vi stadig har den første letbane til gode i Danmark, har blandt andet nordmændene gjort sig nogle rigtigt gode erfaringer.



Letbanen i Norges næststørste by Bergen er nemlig blevet færdig to måneder før tiden, udgiften blev 300 millioner kroner under det budgetterede, passagerne strømmer til, og priserne på boliger i områderne nær stationerne er steget med 20-25 procent.

Første etape af Bergens letbane med 15 stationer over en strækning på 10 kilometer mellem centrum og Nesttun syd for Bergen stod klar i 2010. Fredag 21. juni åbner anden etape med yderligere 3,6 kilometer dobbeltspor og fem stationer, som leder videre sydpå til Rådal. En fremtidig tredje etape er planlagt nord for byen.

-Letbanen har været en stor succes. Anden etape blev billigere at opføre end budgetteret, og på den eksisterende bane fragtes dagligt 31.000 passager, hvilket er 20 procent flere end forventet, fortæller projektchef Torsten Valentin Sommer, som har stået i spidsen for det team hos det rådgivende ingeniørfirma Atkins, der har projekteret den banetekniske del af anden etape af Bergens letbane.

-Banen har tiltrukket langt flere bilister end antaget, fordi den hurtigt bringer folk frem til deres bestemmelsessted og er behagelig at køre med. Samtidig er priserne på boliger i områderne nær stationerne steget med 20-25 procent, så banen har givet byen et kæmpe løft, siger Torsten Valentin Sommer fra Atkins.

Nogle af letbanens stationer er bygget sammen med buscentraler, som gør det nemt at skifte fra bane til bus. Passagerne kan også glæde sig over, at banen kører døgnet rundt, fordi døgndrift gør det lettere at holde sporene fri for is og sne om vinteren.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062