23948sdkhjf

ITD tilfredse med transportforlig

I 2011 måtte lastbiler gå op i kampvægt, da den tilladte vægt og akseltryk blev hevet opad for flere lastbiltyper.

I 2011 måtte lastbiler gå op i kampvægt, da den tilladte vægt og akseltryk blev hevet opad for flere lastbiltyper.



- Det har været en klar succes. Nu gælder det om at komme endnu længere. Heldigvis ser det ud til, at vi kan få en billigere løsning hvad angår slid på vejene, end vi hidtil har regnet med, siger chefkonsulent Jørn-Henrik Carstens fra ITD.

Ttransportforliget blev indgået i går. Et af resultaterne er, at de seks-akslede vogntog fra årsskiftet kan gå fra 48 til 50 ton. Udfordringen ligger ved de syv-akslede, som ITD ønsker skal gå fra 54 til 56 ton.

En rapport fra Vejdirektoratet fra 2010 peger nemlig på en udgift på mellem 200 til 300 mio. kr. i øget slid på statslige og kommunale veje. Til gengæld venter der en samfundsmæssig gevinst på 468 mio. kr. i form af øget effektivitet.

- Friske beregninger viser, at vi kan få udgifterne til vejslid banket betydeligt nedad. Det gør det lettere at få politikerne med på også at hive de syv-akslede lastbiler op i vægt, siger Jørn-Henrik Carstens.

Han forklarer, at ud over vejsliddet er der en særlig udfordring omkring brobelastningen, som kræver en løsning, for at vi kan få alle vogntogstyper med.

Løsningen er at lave nogle mindre restriktioner for en bestemt type vogntog: Nemlig en fire-akslet lastbil med en tre-akslet kærre - især når lastbilen er en såkaldt 1+3 konfiguration, også kaldet triple bogie.

Kun få vognmænd vil mærke til begrænsningerne, men de vil have en væsentlig betydning for det endelige regnestykke.

ITD kaster sig sammen med myndighederne over lommeregnerne og får regnet sig frem til den bedste løsning henover sommeren. Efter planen bliver der truffet beslutning om fremtidens vægt på de største vogntog i september 2013.

- Ændringerne vil være til fordel for miljøet og udledningen af CO2, fordi større lastbiler transporterer mere gods. I sidste ende skal der altså færre lastbiler til at flytte samme mængde varer. Samtidig bliver transporterne mere effektive, så her vinder vognmanden, siger Jørn-Henrik Carstens.

- Vi har ikke brug for endnu en delløsning med enkeltbidder. Vognmænd, der allerede har investeret i syv-akslede lastbiler, kan få en afskrivningsmæssig lussing, hvis kun seks-akslede lastbiler får forøget vægtgrænsen. Det er afgørende at hæve vægten for alle typer vogntog i et hug.

De højere vægte er en central del af produktivitetskommissionens forslag, som skal løfte produktiviteten i transporterhvervet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078