23948sdkhjf

Sådan bygger Volvo sin ultramoderne lastvogn

I dette forår er de første serieproducerede Volvo FH-lastvogne rulle ud fra fabrikken til levering til kunder rundt om i hele Europa.

I dette forår er de første serieproducerede Volvo FH-lastvogne rulle ud fra fabrikken til levering til kunder rundt om i hele Europa.



Den nye Volvo FH er blevet kaldt "den næste generation af lastvogne". Jonas Nordqvist, produkt- og rentabilitetschef i afdelingen for strategisk planlægning i Volvo Trucks, fortæller, hvad dette helt nøjagtigt betyder.

-Man kan sige, at en ultramoderne lastvogn skal opfylde alle betingelserne i en meget kompleks ligning. Den skal både opfylde kundernes behov og samfundets krav, og så skal den samtidig kunne kombinere moderne teknologi med egenskaber såsom kvalitet, chaufførkomfort, miljøhensyn og sikkerhed, forklarer Jonas Nordqvist.

Arbejdet på udviklingen af en moderne lastvogn starter længe inden, at selve produktionen overhovedet er på tale. Jagten på den højst mulige kvalitet karakteriserer ethvert aspekt af processen fra start til slut. En omhyggelig analyse af kunder, samfund og konkurrenceforhold peger hen på, hvilke krav den nye lastvognsmodel skal opfylde. Markedet undersøges også for at identificere, hvilke teknologiske innovationer der kan integreres i det nye produkt. Disse data danner derefter grundlag for en detaljeret specifikation af de krav, der bestemmer, hvordan en moderne lastvogn skal bygges.

Når specifikationen til kravene er blevet udarbejdet, er det blevet tid til den næste udfordring: at forvandle ideerne til virkelighed. For at lykkes med dette er det nødvendigt at implementere en tværfaglig arbejdsmetode, hvor alle – fra design til konstruktion og videre til produktion – samarbejder fra dag ét.

Det faktum, at serieproduktionen af den nye Volvo FH er i fuld gang, og det faktum, at de første lastvogne nu er på vej ud til deres kunder, markerer derfor ikke blot starten på noget helt nyt. Det markerer også afslutningen på en lang udviklingsrejse. For de europæiske Volvofabrikker i Sverige, Rusland og Belgien var der fokus på at udvikle det nye produkt i samarbejde.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079