23948sdkhjf

Søfartsstyrelsen får inspektionsfartøj MLC-certificeret.

Inspektionsfartøjet Jens Søresen er blevet MLC-certificeret, for at leve op til MLC 2006-konventionen. (Foto: Søfartsstyrelsen)

Inspektionsfartøjet Jens Søresen er blevet MLC-certificeret, for at leve op til MLC 2006-konventionen. (Foto: Søfartsstyrelsen)



Søfartsstyrelsen har valgt at lade sine to egne inspektionsfartøjer certificere, i forbindelse med at Danmark gennemfører konventionen om de søfarendes arbejdsforhold (MLC 2006).

Styrelsen lever dermed op til de nye krav om søfarendes arbejdsforhold.

De to inspektionsfartøjer, Jens Søresen og Poul Løwenørn, bliver på lige fod med alle andre skibe også certificeret. Søfartsstyrelsen har nemlig besluttet, at skibene også skal leve op til de nye krav. Jens Søresen har netop fået sit certifikat, og Poul Løwenørn står for tur til certificering den 23. juli.

Selve certificeringen bliver foretaget af et klassifikationsselskab.

Globale regler for søfarende

FN’s internationale arbejdsorganisations (ILO) konvention om de søfarendes arbejdsforhold (MLC 2006) træder i kraft 20. august i år. Det betyder, at både nye og eksisterende skibe i international fart skal være godkendt og certificeret inden denne dato.

Formålet med FN’s internationale arbejdsorganisations (ILO) konvention er at sikre de søfarendes arbejds- og leveforhold på globalt plan. Det gælder fx indholdet af ansættelseskontrakter, gratis kost om bord og behandling under sygdom. Reglerne har ikke stor praktisk betydning for danske skibe, da det meste allerede er en den del af dansk lovgivning. Det har fra 15. marts 2013 været muligt at få certificeret danske skibe.

I dag har 40 lande ratificeret konventionen, hvilket svarer til næsten 3/4-dele af verdenstonnagen af skibe.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064