23948sdkhjf

Maersk Line indgår alliance med store konkurrenter

Operationel alliance mellem containerrederierne Maersk Line, MSC og CMA CGM skal optimere driften og serviceudbuddet.

Operationel alliance mellem containerrederierne Maersk Line, MSC og CMA CGM skal optimere driften og serviceudbuddet.



Det er verdens tre største containerrederier, danske Maersk Line, det italiensk-schweiziske Mediterranean Shipping Company S.A. (MSC) og franske CMA CGM, der nu har indgået en principaftale om dannelsen af et helt nyt operationelt samarbejde.

Det såkaldte P3-netværk kommer – hvis relevante konkurrencemyndigheder giver grønt lys – til at operere en samlet kapacitet svarende til omkring 2,6 millioner 20-fods containere (TEU), fordelt på indledningsvis 255 skibe, der sejler på 29 ”sløjfer” på de tre store handelsruter, Asien-Europa, over Stillehavet og over Atlanterhavet.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Maersk Line, at selv om skibene i P3-netværket vil blive kontrolleret af et uafhængigt fælles operationscenter, så vil de tre linierederier fortsat have fuldstændigt uafhængige salgs-, marketing- og kundeservicefunktioner.

- Vores operations vil blive endnu mere effektive og konkurrencedygtige. Brændstofforbruget vil blive reduceret til gavn for miljøet, siger Vincent Clerc, der er chief trade og marketing officer i Maersk Line i en kommetar til principaftalen om P3-netværket.

- I de senere år har Maersk Line taget mange initiativer til at forbedre vores kundeservice og produkter. Denne alliance er endnu et skridt i denne indsats. Det vil sikre vore kunder på hovedhandelsruterne en attraktiv og stabil service, hvor Maersk Lines Triple-E-skibe bliver indsat i netværket uden overkapaciteten på ruterne mellem Asien og Europa øges, tilføjer Vincent Clerc.

Overkapacitet

Det er den faldende vækst i containervolumenerne kombineret med en tiltagende overkapacitet med kraftigt ratepres til følge, der får de tre containerkæmper til at indgå i et operationelt samarbejde. Med dannelsen af P3-netværket følger Maersk Line, MSC og CMA CGM i kølvandet på en række mindre konkurrenter, der har oprettet tilsvarende netværkssamarbejder – under navne som G6 og CKYH - i det sidste års tid.

P3-trekløveret håber, at det operationelle samarbejde vil sikre en mærkbar forbedring i effektiviteten og udnyttelsen af kapaciteten.

Ifølge de tre containerrederier vil P3-netværket også sikre transportkøberne mere stabile og fleksible services med en højere frekvens. Eksempelvis vil netværket kunne tilbyde otte ugentlige afgange på ruten mellem Asien og Nordeurupa.

Myndighedsgodkendelse

P3-netværket bliver først en realitet i andet kvartal 2014 – forudsat konkurrencemyndigheder og andre regulative myndigheder på de berørte markeder godkender samarbejdet. De tre rederier skal også indgå en egentlig kontrakt for samarbejdet – det ventes at ske i fjerde kvartal i år.

Maersk Line vil bidrage med omkring 1,1 mio. TEU svarende til 42 procent af kapaciteten i det nye netværk (inklusiv de nye Triple-E-skibe). Maersk Line vil fortsat tilbyde ”Daily Mærsk”-produktet til de kunder, der ønsker det.

MSC indsætter en kapacitet på omkring 0,9 mio. TEU svarende til 34 pct. af P3-netværket, mens CMA CGM indsætter 0,6 mio. TEU svarende til de resterende 24 pct.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063