23948sdkhjf

Finland indfører 76 tons vogntogsvægt

Fremover vil et finsk vogntog kunne laste lige så meget som to tyske vogntog – det gavner i kampen mod cabotage.

Fremover vil et finsk vogntog kunne laste lige så meget som to tyske vogntog – det gavner i kampen mod cabotage.



Nu sprænger Finland vogntogsvægten på 60 tons på modulvogntog, som finnerne ellers implementerede for år tilbage som fuldstændig nationale regler: nu er det et faktum, at Finland med virkning fra 1. oktober indfører en ny og væsentlig højere grænse for vogntogsvægt på hele 76 tons.

Med en stigning på hele 16 tons fra den nuværende 60 tons, vil der være tale om en forhøjelse, der virkelig slår igennem.

Der er dog visse forudsætninger som skal være opfyldt for at kunne køre med højere totalvægte på såvel lastvogne som påhængskøretøjer:

I en tidsbegrænset periode på fem år, hæves den tilladte totalvægt på toakslede forvogne fra 18 til 20 tons og treakslede lastvogne fra 26 til 28 tons.

For treakslede bogier på lastvogne gælder det, at de kan forhøjes fra 24 til 27 tons totalvægt, fireakslede lastvogne forhøjes fra 32 til 35 tons, femakslede lastvogne, som der findes mange af i Finland, hæves fra 38 til 42 tons.

Syvakslede vogntogskombinationer kan nå op på 64 tons vogntogsvægt, otteakslede kombinationer kan nå op til 68 tons og niakslede vogntogskombinationer kan nå helt op til 76 tons og alle disse nye vægtgrænser er permanente.

For at det kan lade sig gøre, skal køretøjerne selvfølgelig være teknisk godkendte ligesom de skal være synet til det.

Samtidig skal otte og niakslede kombinationer for at nå op på det maksimalt tilladte have tvillingehjul på mindst 65 % af akslerne, så det nye regelsæt vil uden tvivl medføre nye trailere med tvillingehjul på akslerne.

En niakslet vogntogskombination kan f.eks. bestå af en fireakslet lastvogn på 35 tons, en dolly på 18 tons samt en trailer på 24 tons.

Det er dog ikke bare vægtgrænserne der bliver højere. Den tilladte totalhøjde i Finland hæves ved samme lejlighed fra 4,20 m til 4,40 m, så man i praksis tilnærmer sig køretøjshøjden på indenrigskøretøjer i Sverige.

Eliminerer cabotagekørsel

Den mængde brændstof, der skal anvendes for at køre med de tungere vogntog, regnet pr. transporteret enhed, vil blive forholdsvis mindre end med de nuværende vogntog.

Med forhøjelse af den højeste totalvægt fra 60 til 76 tons, vil et typisk finsk vogntog på ni aksler med udnyttelse af totalvægtsgrænsen groft sagt kunne laste lige så meget som to tyske 40 tons vogntog, og dermed vil transportfirmaer, som udøver cabotagetransport i Finland, sandsynligvis ikke længere kunne konkurrere.

Det vil heller ikke være interessant for udøvere af cabotage i Finland, selv at investere i store vogntog, som de ikke kan komme i deres hjemland med.

Også opbyggerne menes at vinde på forslaget. Ligesom i Danmark, hvor den nordiske opbyggerindustri var hurtig til at tilpasse sig med fireakslede påhængsvogne og trailere, da der blev indført 54 tons vogntogsvægt, vil de nordiske vognopbyggere sikkert hurtigt kunne levere de nye påhængskøretøjer til de tungere kombinationer.

Følger svenskerne med

Det store spørgsmål er nu om svenskerne følger med og hæver vogntogsvægtene tilsvarende. Specielt forhøjelsen på syvakslede vogntog fra 60 til 64 tons vil være lige til at gå til for mange svenske vognmandsfirmaer.

Tilsvarende kunne det være interessant for danske transportører at få hævet vogntogsvægten på otte akslede kombinationer (modulvogntog), så de også kan køre med 68 tons, hvilket de fleste allerede er født til.

Som det også fremgår at billedet, som viser et finsk modulvogntog ved Tromsø i Nordnorge, kører masser af finske transportfirmaer med modulvogntog rundt omkring i Norden.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063