23948sdkhjf

Ophugning af containerskibe dæmper tonnagetilgang

Bimco-analyse udpeger den svage vækst i Europa som den primære årsag til presset på containerraterne.

Bimco-analyse udpeger den svage vækst i Europa som den primære årsag til presset på containerraterne.



Væksten i USA har medført, at containervolumenerne i vestkysthavnene i de første fire måneder af 2013 ligger over niveauet i de foregående tre år. Set i forhold til samme periode i 2012, der volumenerne her vokset med tre procent. Fremgangen har dog ikke kunnet forhindre et mindre fald i containerraterne over Stillehavet.

Den positive udvikling i Asien-USA-trafikkerne står i skarp kontrast til Asien-Europa-ruterne, hvor spot-raterne er faldet med omkring en tredjedel siden starten af april. Det skyldes den svage vækst i de europæiske økonomier, der ligger en alvorlig dæmper på forbrugertilliden.

BIMCO anerkender, at tilgangen af nye containerskibe – typisk med en kapacitet på 8000 TEU eller mere – fortsat overstiger væksten i skrotningen af ældre containerskibe. Det er typisk containerskibe under 4000 TEU, der bliver ramt af skærebrænderne.

Men BIMCO påpeger, at den øgede skrotning faktisk har et omfang, der ligger en dæmper på overkapacitetsproblemet.

Reviderede tal anslår, at den globale containerkapacitet ”kun” vil blive øget med 6,1 pct.

Når det gælder BIMCO’s forventninger til de kommende måneder, så anses den stigende forbrugertillid i USA som et tegn på fortsat volumenvækst til Nordamerika. Omvendt udgør den ringe forbrugertillid i Europa en alvorlig udfordring for containerrederierne. BIMCO stiller sig derfor afventende over for rederiernes muligheder for at få accepteret de annoncerede ratestigninger.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079