Fart-vindere fundet
Bilisterne ved M4 ved København vinder Vejdirektoratets ”Vores Fart”-konkurrence.
I de seneste uger har Vejdirektoratet ladet trafikanterne i tre lokalområder - en rundkørsel ved Kolding V, på Vilsundbroen og på M4 udenfor København - konkurrere mod hinanden om, hvem der har været bedst til at overholde fartgrænsen.
Vinderen bliver de sjællandske trafikanter på M4 lige udenfor København. Lige siden konkurrencens første dag har de ligget på førstepladsen. Og de slutter da også på denne position. Cirka 75 procent af alle bilisterne på M4 overholder faktisk fartgrænsen, og derfor må det kaldes en fortjent sejr.
På Vilsundbroen overholder knap 55 procent af bilisterne fartgrænsen, mens tallet blot er omkring 24 procent for Kolding V´s vedkommende.
”Vores Fart” gav effektPå trods af at resultaterne fra Jylland på papiret ligger under de sjællandske, er det vigtigt at bemærke, at det faktisk er jyderne, der har forbedret sig mest i løbet af konkurrencen.
- Hvis vi kigger på, hvem der har forbedret sig mest over de sidste tre uger, vendes rækkefølgen fra konkurrencen på hovedet, siger driftsdirektør Niels Chr. Skov Nielsen fra Vejdirektoratet. Mens alt for mange bilister ved Kolding V stadig kører for stærkt, så har trafikanterne i det område faktisk forbedret sig markant i forhold til for tre uger siden.
Siden konkurrencens første dag er antallet af bilister, der overholder fartgrænsen ved vejarbejdet ved Kolding V steget med næsten 18 procent.
- Det ser jeg som en sejr for trafiksikkerheden generelt, siger Niels Chr. Skov Nielsen.
De små ting sænker fartenSideløbende med konkurrencen har Vejdirektoratet brugt kampagnen til at måle, hvilken metode der giver den bedste effekt i forhold til at sænke hastigheden.
- Hvert af de tre vejarbejder har haft sin egen måde at forsøge at sænke hastigheden på, og ved at kigge på data fra perioden kan vi se hvilken opbygning, der fungerer bedst, fortæller Niels Chr. Skov Nielsen. Forskellen mellem hvordan vi tror, vi kører, og hvordan vi i virkeligheden kører, er oftest ret stor, og derfor laver vi rigtige test ude på vejene. I det her tilfælde kan vi for eksempel se, at den opbygning, vi har haft ved Kolding V, har været den mest effektfulde.