23948sdkhjf

Speditører: Skatteministeren gambler med danske arbejdspladser

Skattereformen 2012, der blev vedtaget i september sidste år, er en tidsindstillet bombe under den danske vejtransportsektor.

Skattereformen 2012, der blev vedtaget i september sidste år, er en tidsindstillet bombe under den danske vejtransportsektor.



En regel om at pålægge danske speditører og vognmænd en ekstra skat, hvis de entrerer med en udenlandsk vognmand til at køre ind i Danmark, kan få fatale konsekvenser for speditions- og transporterhvervet. Det mener Danske Speditører.

Når den danske virksomhed anvender en udenlandsk underleverandør til at udføre en del af virksomhedens opgaver i Danmark, bliver den danske virksomhed opkrævet en såkaldt arbejdsudlejeskat på 35,6 % af det arbejde, som de udenlandske medarbejdere udfører i Danmark. De nye regler har til formål at imødegå social dumping og beskytte danske arbejdspladser.

Hvis en virksomhed henvender sig til en dansk speditør for at få udført en transport til eller fra Danmark, er det i dag almindelig praksis, at den danske speditør benytter en udenlandsk vognmand til at gennemføre transporten. Muligheden for at benytte udenlandske underleverandører følger et regelsæt, der er fastsat i EU-forordning 1072/2009. Men fra den 1. oktober, vil den nævnte skat blive opkrævet når der entreres med en udenlandsk vognmand, oplyser speditørerne.

Man kunne tro, at skatten er med til at beskytte danske arbejdspladser indenfor transport og spedition. Men det er en vildfarelse, påpeger Martin Aabak, direktør i Danske Speditører:

- Vi forudser, at de danske speditions- og transportvirksomheder bliver nødt til at flytte arbejdspladser ud af landet. For hvis transportaftalen i stedet indgås med en udenlandsk speditør, bliver der ikke lagt arbejdsudlejeskat på transporten, selvom den udføres af de samme aktører. Det er voldsomt konkurrenceforvridende og vil gøre det meget vanskeligt at opretholde de grænseoverskridende transporter på danske hænder.

Stik imod intentionen

De ny regler skulle beskytte arbejdspladser i Danmark. Men for transporterhvervet får det den stik modsatte effekt, vurderer Martin Aabak:

- Da kunderne kan vælge en udenlandsk speditør for at undgå den fordyrende skat, vil transportordrerne nok hurtigt omdirigeres til udlandet. Dermed mister vi i Danmark tusinder af arbejdspladser blandt speditører. Og når virksomhedernes forretningsgrundlag indsnævres kraftigt, vil det også medføre betydelige reduktioner i virksomhedernes stabsfunktioner. Derudover vil det give dønninger til andre brancher med relation til speditionsbranchen.

Danske Speditører mener, at arbejdsudlejeskattens anvendelse på vejtransportområdet beror på én stor misforståelse.

- Det vil i mine øjne være et kæmpe politisk selvmål, hvis reglerne fastholdes for en branche, der vil blive tvunget i knæ. Derfor har vi også en klar forventning om, at loven hurtigt bliver ændret, så branchen kan vågne op fra det mareridt, der lige nu venter om hjørnet. I Danske Speditører opfordrer vi derfor til, at der med det samme bliver taget politisk affære, så loven ikke kommer til at virke modsat hensigten, siger Martin Aabak.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078