23948sdkhjf

Vognmænd i chok over SKAT

Udflytning af de danske lastbiler eller fakturering af kunderne gennem et udenlandsk selskab i stedet for et dansk. Det er lige nu de to meget konkrete overvejelser hos en række lastbil-vognmænd over hele landet. Den direkte årsag er en udmelding fra SKAT om, at et nyt regelsæt for beskatning af arbejdsudleje også skal gælde for vognmænd, der kører internationale transporter.

Udflytning af de danske lastbiler eller fakturering af kunderne gennem et udenlandsk selskab i stedet for et dansk. Det er lige nu de to meget konkrete overvejelser hos en række lastbil-vognmænd over hele landet. Den direkte årsag er en udmelding fra SKAT om, at et nyt regelsæt for beskatning af arbejdsudleje også skal gælde for vognmænd, der kører internationale transporter.



Reglerne er udviklet med henblik på udenlandske arbejdstagere, som opholder sig i Danmark i kortere eller længere tid uden at betale skat i hverken Danmark eller hjemlandet. SKAT har imidlertid fastslået, at reglerne også omfatter udenlandske lastbilchauffører, der kører igennem Danmark eller starter eller slutter en tur i Danmark. Men kun for den del af turen, der foregår på danske veje, og kun hvis turen er bestilt af en dansk vognmand.

ITD har netop gennemført en medlemsundersøgelse, der skal afdække de praktiske konsekvenser af reglerne hos vognmændene. Undersøgelsen giver et billede af en branche i chok over SKAT’s udmelding.

“Katastrofe!”

“En helt umulig administrativ opgave. Vi flytter transporterne til udenlandsk selskab.”

“Hvis reglerne bliver effektueret, og jeg skal tilbageholde 38% af fakturabeløbet, så stopper forretningen af sig selv.”

”Al administration vedr. eksportkørsel flyttes ud af DK!”

Sådan lyder det i nogle af de mange kommentarer, ITD har modtaget om de nye regler fra chokerede vognmænd.

Normen i branchen er, at internationale chauffører kun beskattes i det land, hvor de er ansat. Med SKAT’s udmelding er der lagt op til et bureaukratisk helvede, hvor fakturaer skal opsplittes, og hvor chaufføren vil ende med nitten i form af en dobbelt beskatning, som han selv skal forsøge at få modregnet i hjemlandet. Vinderne er de udenlandske vognmænd, som kan køre i Danmark med den selvsamme chauffør uden at være omfattet af ekstra beskatning.

Råbe politikerne op

Hos ITD sætter man nu kræfterne ind på at råbe politikerne op, så de kan sætte mere hensigtsmæssige grænser for, hvordan reglerne skal anvendes.

-Det kan simpelthen ikke lade sig gøre i praksis at beskatte internationale lastbilchauffører særskilt i hvert eneste land, de kører igennem. Vi tager det som et udtryk for en verdensfjern holdning i SKAT. Der kan næppe findes en ansvarlig politiker, som vil stå bag denne absurde praksis, når konsekvenserne bliver kendt, siger ITD’s adm. direktør Jacob Chr. Nielsen og pointerer:

-Det er tydeligvis en hovsa-lov, hvor konsekvenserne ikke er tænkt ordentligt igennem på forhånd. Men der er skabt en meget alvorlig og uholdbar situation for et helt erhverv. Derfor haster det med en politisk afklaring.

ITD’s medlemsundersøgelse viser, at det både er store og små vognmandsvirksomheder, der vil blive ramt af SKAT’s regler. Samlet vurderer ITD, at de ramte virksomheder repræsenterer en omsætning på mindst 15-20 mia. kroner. De har omkring 5.000 lastbiler indregistreret i Danmark og beskæftiger 4.000 danskere i administration, ledelse og lagerfunktioner.

-Det håbløse ved reglerne er, at de kun gælder for danske vognmænd. Dermed åbner reglerne en ladeport for, at udenlandske vognmænd kan overhale de danske og køre bort med kunderne. Danmark siger hermed farvel til en milliardomsætning og flere tusinde gode job. Det kan simpelthen ikke være rigtigt, siger Jacob Chr. Nielsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078