23948sdkhjf

Drewry: Containerrederier kan tvinges til at spare på punktligheden

Britiske shippinganalytikere advarer transportkøberne om, at den nuværende priskrig på de oversøiske containerruter kan ende i ringere serviceniveau.

Britiske shippinganalytikere advarer transportkøberne om, at den nuværende priskrig på de oversøiske containerruter kan ende i ringere serviceniveau.



Der er røde tal på bundlinien i hovedparten af de kvartalsregnskaber som containerrederierne har afleveret. Siden udgangen af 1. Kvartal er containerraterne styrtdykket og 2013 tegner til at blive et blodrødt år på de oversøiske containerruter. Shippinganalytikerne i britiske Drewry påpeger i det seneste nummer af Sea & Air Shipper Insight, at selv om den nuværende lave rateniveau umiddelbart gavner transportkøberne og deres repræsentanter, så er det uholdbare rateniveau ikke uden risiko for speditører og transportkøberne.

- Containerrederierne er tvunget til at begrænse deres tab på en eller anden måde. Det betyder, at rederierne måske må overveje, om de reelt får betaling for deres kvalitets services – hvor er fordelen ved at levere pålidelige og punktlige havn til havn-services, siger Simon Heany, der er forskningschef i Drewry.

- Vi forventer, at det første skridt bliver yderligere ”slow steaming”, som i sig selv ikke bør betyde mindre punktlighed. Men det vil forlænge transittiderne yderligere. Herefter – hvis rederierne stadig taber penge, så vil motivationen til at levere pålidelige kvalitets services for alvor blive sat på en hård prøve, spår Heaney.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063