Omstridt lavprismodel truer SAS
Kreative ansættelsesvilkår og skattemæssige krumspring for det flyvende personale er en hastigt voksende trussel mod SAS.
Konkurrenterne i luftfarten benytter i stigende omfang piloter fra vikarbureauer og lavtlønnede stewardesser. Dermed sparer de mange hundrede mio. kr. i omkostninger, uden at SAS kan følge med. Det kan udløse en ny spareplan i SAS, som i efteråret var igennem en dramatisk overlevelseskamp.
SAS ser med stor alvor på udviklingen. I en henvendelse til transportminister Henrik Dam Kristensen (S) skriver SAS, at selskabets ”muligheder for i fremtiden at drive dansk forankret luftfart vil være alvorligt truet”, hvis konkurrenter med baser og medarbejdere i Danmark kan drives efter de nye spilleregler.
-Det er klart, at det vil være sværere at klare sig i konkurrencen, hvis der breder sig nogle modeller, som SAS ikke ønsker og ikke har mulighed for at være en del af, siger Flemming Jensen, koncerndirektør i SAS.
SAS understreger, at selskabet anerkender arbejdskraftens frie bevægelighed.
Det er først og fremmest Ryanair, som i stor stil hyrer piloter hos vikarbureauer, som har adresse i lande med meget lave skatteprocenter. Det irske lavprisselskab benytter desuden udenlandsk kabinepersonale med lønninger ned til 10.000 kr. om måneden. Ryanair har netop meddelt, at selskabet vil kapre passagerer og markedsandele i Nordeuropa, som er hjemmebane for SAS.
Ryanairs metoder kopieres af andre flyselskaber, herunder Norwegian. Det norske lavprisselskab er den største konkurrent til SAS. Norwegian vokser aggressivt, og alene i år øges trafikken med 25 pct.