23948sdkhjf

16 år med kø ved Hamborg

Mange danskere med kørekort har været på asfalten ad den tyske motorvej A7 fra den danske grænse, forbi Hamborg og videre ned gennem Tyskland. Fra 2014 til 2030 udvider tyskerne motorvejen til seks spor nord for og otte spor syd for Hamborg.

Mange danskere med kørekort har været på asfalten ad den tyske motorvej A7 fra den danske grænse, forbi Hamborg og videre ned gennem Tyskland. Fra 2014 til 2030 udvider tyskerne motorvejen til seks spor nord for og otte spor syd for Hamborg.



Begejstringen for udvidelsen er stor hos ITD, men på kort sigt gælder det om at komme så effektivt som muligt gennem de 16 år, hvor massive vejarbejder, langsom kørsel og trafikpropper truer.

- Heldigvis kan vi inden for lastbiltransport plukke nogle lavthængende frugter, som kan gøre udfordringerne mindre, mener chefkonsulent Jørn-Henrik Carstens fra ITD.

I Tyskland er der kørselsforbud for lastbiler fra lørdag aften til søndag aften. Her vil det være sund fornuft at skrue på forbuddet, så det eksempelvis kun gælder om søndagen fra kl. 7.00 – 20.00.

- Lastbiler vil kunne køre på en øde motorvej lørdag nat, i stedet for at alle biler og lastbiler presser sig ned ad motorvejen mandag morgen.

En yderligere mulighed kunne være at håndtere havarerede køretøjer smartere. Når politiet i dag fjerner en havareret bil ved et vejarbejde, bliver hele vejen som regel spærret. Her kan myndighederne lade det private byggefirma, som laver motorvejen, skubbe bilen væk, så den ikke er til fare. Så kan bilen fjernes uden problemer om natten, når trafikken er let.

- Den model har tyskerne tidligere brugt ved andre store vejarbejder. Succesen var klar, så den gode erfaring skal bruges her, siger Jørn-Henrik Carstens.

Han peger også på større udbredelse af de lange modulvogntog som en mulighed for at få flyttet mere gods med færre lastbiler på A7.

Jørn-Henrik Carstens deltog for kort tid siden i et møde for over 100 tyske og danske speditører og vognmænd i Neumünster. Her præsenterede ITD’s tidligere bestyrelsesformand Mogens Therkelsen nogle af idéerne, og forsamlingen tog godt imod dem.

- Fra dansk side bør man aktivt gå i dialog med tyske myndigheder og entreprenører og præsentere vores idéer for at få trafikken til at glide så glat som muligt gennem de mange år med vejarbejde, lød det fra Mogens Therkelsen i Neumünster.

Den 17. juni 2013 er der konference om sagen i Tyskland, hvor erhvervsorganisationer og det tyske transportministerium diskuterer vejen frem. Her vil ITD være blandt deltagerne.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.113