ATL i fremgang
På ATL’s generalforsamling den 29. maj fremhævede den afgående formand den fremgang, som ATL har haft i såvel antallet af medlemmer som i lønsum.
Lønsummen steg i perioden primo 2012 til primo 2013 med 370 mio. kr. fra 7, 98 mia. kr. til 8,35 mia. kr., mens medlemstallet i samme periode steg fra 860 til 894.
Den nye formand, Peter B. Jepsen, glæder sig herover og finder det helt i overensstemmelse med det billede han har af organisationens medlemskreds som professionelle, innovative og dygtige transportvirksomheder, som har overlevet i konkurrencen ved hjælp af dygtighed, fleksibilitet og kreativitet – og som har formået at skabe flere arbejdspladser og dermed en tro på at branchen kan overleve.
Krav om minimallønPå generalforsamlingen fremsatte Inge-Merete Koch fra ERA-transport A/S krav om, at ATL’s normallønsoverenskomst moderniseres og laves til en minimallønsoverenskomst, så der bliver mulighed for at differentiere lønningerne.
Inge-Merete Koch udtrykte flere ”hjertesuk”, som hun kaldte det, og efterlyste bl.a. en indslusningsløn, så man ikke får situationer, hvor nyansatte chauffører skal have mere i løn end dygtigere og mere fleksible medarbejdere med meget længere anciennitet.
Også Hans Justesen fra P.K. Justesen A/S fremsatte ønske om en minimallønsoverenskomst, og advarede om, at alternativet vil være, at vi ellers vil se langt flere overenskomstbrud.
Spørgsmålet om normallønsoverenskomst og minimallønsoverenskomst blev også drøftet om eftermiddagen til ATL’s årsdag, hvor forhandlingssekretær Jørgen Aarestrup fra 3F slog fast, at de ikke har i sinde at slippe normallønssystemet i overenskomsten, ligesom det var hans opfattelse, at arbejdsgivere allerede i dag har mulighed for at differentiere på lønnen, idet der blot kan betales mere end overenskomsten foreskriver.