23948sdkhjf

Hovsa-loven – kort fortalt

Af erhvervspolitisk chef Poul Bruun, ITD.
Af erhvervspolitisk chef Poul Bruun, ITD.

De nye regler om arbejdsudleje trådte i kraft i september 2012 og er lavet for at lukke et eksisterende skattehul, når danske gartnerier, landbrug og lignende forretninger lejer udenlandsk arbejdskraft ind fra udenlandske bureauer og virksomheder.

Problemet har tilsyneladende været, at sådanne arbejdstagere med et ’dobbelt ansættelsesforhold’ ofte slipper uden om at betale skat i både hjemlandet og i Danmark.

Ifølge de nye regler skal den udenlandske arbejdstager derfor trækkes 35,6 % i skat af den danske opdragsgiver, selv om arbejdstageren ret beset er ansat i en virksomhed i hjemlandet. Det er så op til arbejdstageren evt. at få modregnet skatten i hjemlandet, i det omfang han også bliver trukket af arbejdsgiveren der.

Gælder det for international transport?

Så langt er reglerne på sin vis ganske fornuftige. Der er imidlertid opstået forbavselse i transportsektoren, efter at SKAT har meddelt, at de nye regler også gælder for udenlandske lastbiler, når de kører på opdrag af en dansk vognmand.

I praksis vil det nemlig betyde, at udlændinge, der kører internationale transporter for en dansk vognmand, skal svare skat i Danmark – men kun for den del af kørslen, der foregår inden for de danske grænser.

Hvis en dansk vognmandsvirksomhed således hyrer en udenlandsk vognmand til at køre fra Danmark til Italien, er den danske virksomhed ifølge SKAT pligtig til at få oplyst chaufførens løn fra den udenlandske undervognmand – som har chaufføren ansat. Herefter skal den danske vognmand indbetale 35,6 procent af chaufførlønnen til SKAT. Men altså KUN for den del af transporten, som er foregået på de danske veje.

Udover at der hermed lægges op til et tidsrøvende bureaukratisk helvede, vil det i givet fald også være et klart brud med det princip, at en international chauffør beskattes i det land, hvor han er ansat – og ikke andre steder.

Konsekvensen af SKAT’s tankegang er, at chaufføren, der kører fra Danmark til Italien i princippet skal beskattes i fire forskellige lande. Bortset altså fra, at det pt. kun er i Danmark, at en sådan absurd regel er på tale i forhold til internationale transporter.

Farvel til omsætning og job

Nogle kan selvfølgelig håbe, at det vil skubbe de udenlandske lastbiler ud af det danske marked. Men vurderingen fra markedet er snarere, at det vil skubbe det danske mellemled ud af markedet og animere kunderne til at gå direkte til de udenlandske vognmænd. For det er kun, når den udenlandske vognmand kører for en dansk transportør, at dobbeltbeskatningen træder i kraft.

Det internationale transportmarked i EU har været åbent og frit siden 1993. Det vil SKAT’s mærkværdige dobbeltbeskatning ikke ændre på. Og så længe markedet er åbent for udlændingene, vil ekstra restriktioner for de danske vognmænd blot betyde tabte arbejdspladser og tabte indtægter til staten.

Det kan næppe være den politiske hensigt bag reglerne. Det er da også ITD’s indtryk, at der er tale om en fejltolkning hos SKAT snarere end et bevidst politisk ønske om at fortrænge internationale transportvirksomheder fra Danmark. Derfor har vi betegnet det ’hovsa-loven’.

Sammen med andre ansvarlige kræfter i transportbranchen arbejder ITD for at få aktiveret skatteministeren til en politisk stillingtagen. Reelt er det flere hundrede job, der vil forsvinde sammen med en omsætning i mia.-klassen hos de berørte danske virksomheder, hvis SKAT’s fortolkning lægges ned over transporterhvervet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063