23948sdkhjf

ATL-formand: Brændende platform

Selv om det er lykkedes for flere virksomheder inden for vejgodstransporten at konsolidere sig og endda ansætte flere medarbejdere, så er det stadig en stærkt udfordret branche.

Selv om det er lykkedes for flere virksomheder inden for vejgodstransporten at konsolidere sig og endda ansætte flere medarbejdere, så er det stadig en stærkt udfordret branche.



Det fremgik af beretningen fra den afgående formand, Anders Fransgaard, der havde valgt at gå af på årets generalforsamling, for at fokusere 100 pct. på sin forretning.

- Når vi taler om den situation, branchen befinder sig i, er det åbenbart, at vi har en ”brændende platform”, sagde Anders Fransgaard.

Især konkurrencen fra udlandet er en udfordring for mange danske vognmænd. Og det er ATLs nye formand, Peter B. Jepsen, organisationsdirektør i Danske Fragtmænd, helt afklaret med:

- Hvis vi skal konkurrere med Europa – og det skal vi – så er vores virksomheder nødt til at have en størrelse og en ledelse, der kan tage kampen op. Derfor forudser jeg, at en god del af branchens mellemstore virksomheder kommer til at fusionere i en ikke alt for fjern fremtid. Eller i hvert fald arbejde meget tæt sammen om logistikken. Der vil stadig være brug for et antal relativt små og lokale vognmænd, men det vil blive færre.

Cabotage-holdning

På årets generalforsamling blev det slået fast, at ATL ikke går ind for yderligere liberalisering af reglerne om adgang til at køre cabotage.

- Der er helt klart nogle udfordringer på det sociale område, som må løses først, herunder at få mindsket forskellene på lønområdet, før vi er klar til yderligere lempelser. Omvendt må vi ikke tro, at vi kan ”hælde vandet tilbage i vandhanen”, da vi lever i en åben økonomi, i et Europa med regler om fri bevægelighed for arbejdskraft, varer, kapital og tjenesteydelser, sagde ATL’s afgående formand, Anders Fransgaard.

Han fremhævede også, at det var meget positivt, at tempoet nu er skruet ned, så man kan nå at indstille sig på den fulde liberalisering, som sandsynligvis kommer en dag.

Den afgående formand kom også ind på problemerne foranlediget af de nye regler om arbejdsudlejebeskatning. Stramningerne af arbejdsudlejebeskatning får nogle helt utilsigtede konsekvenser for transportbranchen. Reglerne skaber incitamenter til at indgå aftale med udenlandske vognmænd eller udenlandske datterselskaber i stedet for selskaber beliggende i Danmark.

Samtidig vil det skabe et incitament til, at danske virksomheder etablerer datterselskaber i udlandet, hvilket vil lægge et yderligere pres på danske vognmænds udflagning fra Danmark. ATL har stor fokus på dette og vil derfor i samarbejde med DI presse på for at få ændret herpå.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065