23948sdkhjf

Peter B. Jepsen ny ATL-formand

Organisationsdirektøren i Danske Fragtmænd A/S tiltræder formandsposten i ATL med en klar dagsorden - der kommer til at ske ting og sager.

Organisationsdirektøren i Danske Fragtmænd A/S tiltræder formandsposten i ATL med en klar dagsorden - der kommer til at ske ting og sager.



Som 16-årig havde Peter Bjerregaard Jepsen brug for at tjene nogle penge til at finansiere sin gymnasieuddannelse, så han havde søgt job som ferieafløser på lageret Johnson Controls på havnen i Aarhus. - Det var faktisk dér, jeg lagde grundstenen til en livslang kærlighed til logistik og transport, fortæller direktør Peter B. Jepsen – organisationsdirektøren i Danske Fragtmænds er nyvalgt formand for ATL.

- Jeg kan huske, at det var vældig inspirerende at se hele den logistik, der blev sat i gang, når et skib skulle losses og lastes. Og når de sejlede ud, tænkte jeg på, hvor de mon skulle hen med deres varer. Det kildede fantasien og skabte visioner i en ung mand. Det har jeg aldrig glemt, siger han.

Siden blev han uddannet erhvervsøkonom ved Århus Universitet, og har de senere år været en af de afgørende kræfter bag Danske Fragtmænds modernisering og ”klargørelse” til det netop gennemførte salg til Bring.

Vi skal indtage Europa

Visioner har Peter B. Jepsen masser af. Ikke mindst for Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik:

- Først og fremmest skal vi holde op med at tænke på krisen som en forhindring. Vi skal prøve at se mulighederne. Og så skal vi turde investere i fremtiden, siger han og fortsætter uden tøven.

- Vi skal ikke være bange for konkurrence fra udlandet. Udlandet skal være bange for os, for vi kan nogle ting med logistik og planlægning her til lands, som man slet ikke forestiller sig kan lade sig gøre i mange andre lande. Måske skal vi ud at investere i vognmandsforretninger syd for grænsen og så bruge den viden, vi har opbygget gennem årtier i et benhårdt marked til at konkurrere på præcision og kvalitet, foreslår han.

I det hele taget mener Peter B. Jepsen, at danske virksomheder har tendens til at se lidt for snævert på mulighederne for at krydse Europas åbne grænser.

Færre og større

- Til at starte på, kan vi jo omdefinere vores opfattelse af hjemmemarkedet til at indbefatte Norge og Sverige. Det er lande, hvor vi sprogligt og kulturelt har så meget til fælles, at det er forholdsvist enkelt at få fodfæste, siger han.

Peter B. Jepsen lægger dog ikke skjul på, at en god fremtid for branchen uundgåeligt vil være ensbetydende med forandringer. Og at nogle af disse kommer til at gøre ondt, før det gør godt.

- Hvis vi skal konkurrere med Europa – og det skal vi – så er vores virksomheder nødt til at have en størrelse og en ledelse, der kan tage kampen op. Derfor forudser jeg, at en god del af branchens mellemstore virksomheder kommer til at fusionere i en ikke alt for fjern fremtid. Eller i hvert fald arbejde meget tæt sammen om logistikken. Der vil stadig være brug for et antal relativt små og lokale vognmænd, men det vil blive færre.

- Selv ikke Danske Fragtmænd er store nok til at klare sig på egen hånd, konstaterer han og henviser til, at hans virksomhed i år har solgt 34% af aktierne til Posten Norge/Bring og indledt et samarbejde, der skal gøre virksomhederne førende i Skandinavien.

- Vi er nødt til at ruste os til fremtiden og til et mere liberalt marked for transport. Som medlemmer af EU må vi se i øjnene, at cabotagereglerne med tiden vil blive lempet og måske helt forsvinder. Det kan vi godt begræde, hvis vi vil, men det bringer os ikke videre, siger han.

Frem med fredspiben

Det er ikke nogen hemmelighed, at forholdet mellem det tre brancheorganisationer ATL, ITD og DTL til tider har været en smule køligt, at kommunikationen de senere år måske mere har lignet vinterstorme end varme sommerbriser.

Peter B. Jepsen ser det som en af sine kerneopgaver at forbedre forholdet og om muligt forene kræfterne.

- Vi vil som branche stå utroligt meget stærkere rent politisk, hvis vi kan forene kræfterne. Jeg vil gøre alt, hvad jeg kan for, at vi i fremtiden forsøger at fokusere på de ting, vi har til fælles frem for det, der adskiller os. Og jeg tror, at jeg har en god chance for at hjælpe den udvikling på vej, siger han og begrunder straks sit håb:

- Jeg har haft masser af kontakt med både ITD og DTL gennem mine 20 år i transportbranchen. Og jeg har ingen fjender. Det siger næsten det hele. Jeg tror, at vi kan hjælpe hinanden rigtig meget, hvis vi har den gode vilje. Den synes jeg, at vi skal forsøge at finde frem.

Hvad mener den nye formand om... Cabotagereglerne?

- Som medlemmer af EU må vi se i øjnene, at cabotagereglerne med tiden nok vil blive lempet og måske helt forsvinder. Det kan vi godt begræde, hvis vi vil, men det bringer os ikke videre, siger han.

Danske kontra udenlandske chauffører?

- På hjemmemarkedet – som jeg også mener indbefatter Norge og Sverige – vil der også i fremtiden være behov for, at chaufførerne kan tale og forstå skandinavisk. Opgaverne vil også blive gradvist mere komplicerede, så der er brug for et højere uddannelsesniveau hos chaufførerne. Men vi vil også se flere udenlandske chauffører, end nu.

Fremtiden for ATL?

- Vi vil som branche stå utroligt meget stærkere rent politisk, hvis vi kan forene kræfterne. Jeg vil gøre alt, hvad jeg kan for, at vi i fremtiden forsøger at fokusere på de ting, vi har til fælles frem for det, der adskiller os.

Fremtiden for branchen?

- Hvis vi skal konkurrere med Europa – og det skal vi – så er vores virksomheder nødt til at have en størrelse og en ledelse, der kan tage kampen op. Derfor forudser jeg, at en god del af branchens mellemstore virksomheder kommer til at fusionere i en ikke alt for fjern fremtid.

Nye kræfter i ATLs bestyrelse

Ud over valget af Peter B. Jepsen, som ny formand for foreningen, valgte ATL også Ole Christensen fra Visti Christensen Vognmandsforretning A/S og Henrik Fleron fra DSV Road A/S til bestyrelsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.237