Finsk model i strid med EU
Finlands cabotage-model bryder med EU-kommissionens fortolkning af cabotage, fastslår transportminister Henrik Dam Kristensen.
Den finske stramning af definition på cabotage kan ikke bruges. Den strider nemlig mod EU-kommissionens fortolkning, hvorefter en cabotagetur kan omfatte flere af- og/eller pålæsninger. Det skriver Transportmagasinet.
Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) fastslår i et svar til Kim G. Christiansen (DF), at den finske model ikke kan bruges i Danmark.
Den finske stramning pr. 25. april indebærer, at den første cabotagetur slutter, når lasten losses første gang. Den anden cabotagetur slutter, når lasten losses anden gang, og den tredje cabotagetur slutter, når lasten losses tredje gang, ligesom frakobling af en lastet trailer fra den trækkende enhed også er en losning.
Men det holder ikke i forhold til EU-kommissionens fortolkning af cabotage, fastslår transportminister Henrik Dam Kristensen, der peger på, at den finske stramning af definition på cabotage kan ikke bruges.
- EU-kommissionen har dog ikke for nærværende rejst en sag mod Finland for overtrædelse af reglerne, tilføjer ministeren, der ifølge Transportmagasinet også sætter spørgsmålstegn ved kravet om registrering af cabotagekørsler.