23948sdkhjf

SAS: Køb af nye langdistance-fly i år

Selvom SAS’ eksisterende langdistancefly kun er omkring 12 år gamle, så er det skandinaviske luftfartsselskab i fuld gang med at kigge efter afløsere.

Selvom SAS’ eksisterende langdistancefly kun er omkring 12 år gamle, så er det skandinaviske luftfartsselskab i fuld gang med at kigge efter afløsere.



Og SAS er så langt i arbejdet med at evaluere de oplagte kandidater, at man forventer at træffe en beslutning senere i år. Det oplyser SAS’ pressechef Trine Kromann-Mikkelsen til check-in.dk.

Selvom SAS underskriver en købsaftale på et antal nye Airbus eller Boeing-fly senere i år, så kommer der til at gå en rum tid inden flyene lander i Københavns Lufthavn og til passagererne får glæde af de nye fly.

De to mest oplagte kandidater til at afløse SAS’ langdistanceflåde af fire Airbus A330 og syv A340-fly er Airbus A350XWB og Boeing 787 Dreamliner. Men køen af kunder, der allerede har købt flyene og venter på at få dem leveret, er så lang, at eksempelvis Airbus A350XWB sandsynligvis først ville kunne leveres i 2018 eller senere. Og Boeing 787 Dreamlineren er solgt i langt flere eksemplarer med endnu længere kø til følge.

Der kommer således til at gå mindst fem år, hvor ærkerivalen Norwegian med sine helt nye Dreamlinere kan udfordre SAS og selskabets ældre og mere brændstofslugende Airbus A340 og Airbus A330-fly. For det er brændstofforbruget, der er den primære årsag til, at SAS kigger på at udskifte de fire-motors Airbus A340-fly med to-motors Airbus eller Boeing-fly

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.194