23948sdkhjf

Når ADR 2013 at blive implementeret inden ikrafttrædelsesdatoen?

Specialist i farligt gods stiller spørgsmål til myndighederne.

Specialist i farligt gods stiller spørgsmål til myndighederne.



Kan ADR 2013 nå at blive implementeret rettidigt i den danske lovgivning?

Svaret på det spørgsmål og andre afledte spørgsmål er der lige nu mange i transportbranchen, som venter på.

- I fortsættelse af mine mails af 27. november 2012 og 7. januar 2013, vedr. modstridende krav i henholdsvis våbenloven og reglerne om vejtransport af farligt gods, ønskes det oplyst om man har konsekvensrettet våbenloven således, at den ikke er i konflikt med bekendtgørelsen om vejtransport af farligt gods, spørger konsulent Jens Gjerløv.

Han er indehaver af Gjerløv Consulting, som netop beskæftiger sig med hele feltet farligt gods og dermed i særdeleshed ADR-regelsættet.

Og der er flere spørgsmål til myndighedere.

- Det ønskes ligeledes oplyst, hvornår bekendtgørelsen om vejtransport af farligt gods kommer i høring, idet ADR 2013 skal være implementeret i dansk lovgivning senest den 30. juni 2013, fortsætter Jens Gjerløv sine spørgsmål, der netop her til morgen er blevet afsendt til Justitsministeriet, som er ressort ministerium for både reglerne om vejtransport af farligt gods og våbenloven.

Smøl

- Bekendtgørelsen, der satte ADR 2009 i kraft, kom den 26.juni 2009. Da ADR 2011 blev sat i kraft kom den først den 28.juni 2011 og 2013 skal nok også nå at blive sat i kraft senest den 30. juni 2013, men jeg mener det er noget smøl, siger Jens Gjerløv til TTN.

Allerede NU ved vi at der kommer en ADR i 2015, så man kan altså allerede nu begynde at arbejde med denne bekendtgørelse, men det kommer åbenbart som en overraskelse for de danske myndigheder, at der på alle ulige år kommer en ny ADR.

Tilbage i 2005/2007 foreslog Jens Gjerløv justitsministeriet, at man i bekendtgørelsen skrev:

Stk. 3. Ved anvendelse af bestemmelserne i denne bekendtgørelse skal definitionerne i ADR samt følgende definitioner lægges til grund:

1) ADR: Udgaven af den til enhver tid gældende europæiske konvention om international transport af farligt gods ad vej med bilag og supplementer. Konventionen fremgår af bilag 1.

Så har man mulighed for at ændre bekendtgørelsen lige når man har behov for det – slutter en frustreret Jens Gjerløv.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078