23948sdkhjf

Svenskere vil have længere modulvogntog

Sveriges Åkeriföretag har afleveret et svar til Europaparlamentet og rådets direktiv om ændringer af de højest tilladte dimensioner i national og international transport samt de højest tilladte vogntogsvægte i international transport.

Sveriges Åkeriföretag har afleveret et svar til Europaparlamentet og rådets direktiv om ændringer af de højest tilladte dimensioner i national og international transport samt de højest tilladte vogntogsvægte i international transport.



Sveriges Åkeriföretag siger i sit svar blandt andet, at der hvor infrastrukturen tillader det, skal vogntog med større dimensioner og/eller vægte fortsat kunne anvendes både nationalt og i grænseoverskridende trafik mellem flere medlemsstater.

Man konstaterer videre at afsendere af gods med køretøjer eller lasteenheder (f.eks. veksellad), skal aflevere dokumenter med korrekte oplysninger om vægt og lastsikring til transportøren og samtidig bære ansvaret ved domsfældelse, sanktioner og overtrædelser.

De svenske vognmænd skriver også, at det er godt at tillade længere vogntogskombinationer som kan håndtere 45” containere, men udnyttelsen stiger betragteligt, hvis det gælder alle transporter og ikke blot afgrænses til at udgøre en del af en intermodal transport.

På visse eksisterende køretøjer kan 45” containere transporteres med et overhæng på 75 cm, hvilket bør tillades med lempelige overgangsregler frem til år 2025, udover de 15 cm forøgelse af længden, som foreslås.

Dette indebærer også at modulvogntogslængden på 25,25 meter bør øges til 26 meter i lande som tillader modulsystemet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063