Volvo-fornyelse over hele linjen
Siden september 2012 har Volvo Trucks lanceret fem nye lastvognsmodeller.
Det hele begyndte sidste år med lanceringen af den nye Volvo FH, som i år følges op med introduktionen af den nye Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FE og Volvo FL. Alle de nye modeller omfatter nyskabelser og egenskaber, som letter chaufførens arbejde og gør det mere effektivt.
- Det har været en af de mest intense og spændende perioder i virksomhedens historie. Med det mest moderne og højteknologiske Volvo-program nogensinde har vi nu en enestående mulighed for at hjælpe kunder i alle segmenter med at øge produktiviteten og rentabiliteten, udtaler Claes Nilsson, adm. direktør for Volvo Trucks.
Visuelt er slægtskabet mellem den stærkeste lastvogn, Volvo FH16, og dens mindre søskende tydeligere end nogensinde.
Forbedret arbejdsmiljø for chaufførerneAlle de nye Volvo-lastvogne tilbyder chaufførerne en lang række fordele. Samtlige førerhuse er blevet fornyet eller opgraderet indvendigt med fokus på at skabe en effektiv, ergonomisk, komfortabel og sikker arbejdsplads.
- Når vi udvikler nye lastvogne, fokuserer vi altid meget på chaufførens arbejdsforhold. Den banebrydende Volvo Dynamisk Styring er et fremragende eksempel på, hvordan vi gør kørslen mindre anstrengende, og den uafhængige forhjulsaffjedring, som er en verdensnyhed på tunge lastvogne, forbedrer både komforten og stabiliteten, forklarer Claes Nilsson.
Bedre økonomiVolvo Trucks har desuden introduceret nyskabende teknologier og nye serviceydelser, der er udviklet til at reducere kundens transportomkostninger.
Blandt de brændstofbesparende funktioner og serviceydelser, som Volvo-chauffører får adgang til, er Dynafleet Brændstof og miljø, serviceydelsen Fuel Advice og chaufførkurset Effektiv kørsel. Desuden fås det meget roste automatiserede gearskifte, I-Shift, som kan tilpasses en række forskellige opgaver og er med til at nedbringe brændstofforbruget, nu ikke kun til Volvo FH, Volvo FM og Volvo FMX, men også til Volvo FE.
En af de væsentligste nye brændstofbesparende funktioner er I-See. Den kan sammenlignes med en autopilot, som tager sig af gearvalg, acceleration og motorbremsning på bakker, så der spares mest muligt brændstof. Første gang en lastvogn med den seneste version af I-See kører i kuperet terræn, overføres der trådløst oplysninger om den lokale topografi til en server hos Volvo Trucks. Næste gang en lastvogn med I-See kører på den samme vej, modtager systemet automatisk oplysningerne om topografien fra serveren og sørger for, at gearskift, acceleration og bremsning foregår så brændstoføkonomisk som muligt – allerede første gang lastvognen kører denne vej. Ved langturstransport kan det give brændstofbesparelser på helt op til fem procent.