23948sdkhjf

Erhvervsminister vil kæmpe for grønne skibe

Erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen lover kamp til stregen mod sort søfartsalliance, der har haft held til at få IMO til at udskyde miljø-krav til skibsfarten.

Erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen lover kamp til stregen mod sort søfartsalliance, der har haft held til at få IMO til at udskyde miljø-krav til skibsfarten.



Det blå Danmark blev fælt skuffet, da en ”sort søfartsalliance” med Rusland i spidsen på det seneste møde i IMO havde held til at sylte ikrafttrædelsen af skærpede krav til skibenes udledning af svovl- og kvælstofilter og kravet om rensning af ballastvand på alle nye skibe. Danske rederier, danske havne og danske maritime udstyrsfabrikanter havde nemlig håbet på, at de skærpede miljøkrav ville give Det blå Danmark en global konkurrencefordel.

Omvendt har begejstringen været særdeles kølig i lande med en relativt gammel handelsflåde, der vil være kostbar – eller nærmest umuligt – at få opgraderet til at opfylde de skærpede krav til skibenes røggas-emissioner og rensning af ballastvand, for at forhindre spredningen af invasive arter.

Det var netop en koalition af disse lande med Rusland i spidsen, og med opbakning fra blandt andet Polen og Grækenlan, der fik udskudt fastsættelsen af en klar skæringsdato til 2021.

Ikke afgjort

Over for fagbladet Ingeniøren ligger erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen ikke skjul på sind skuffelse.

- De seneste beslutninger i IMO ærgrer mig. Udsættelse af ikrafttrædelsen af nye regler om ballastvand og NOx er i mine øjne et klart tilbageskridt for miljøet.

Udsættelsen har mildt sagt hængt de udstyrsfabrikanter, der har investereret store summer i produkter, der opfylder kravene, og de rederier, der er gået i gang med opgraderingen af deres skibe, til tørre. Derfor vil ministeren ikke kaste håndklædet i ringen.

- Danmark vil gå i tæt samarbejde med erhvervet og nu bruge tiden effektivt på at forsøge at vende udviklingen, så kravet om implementering af de nye NOx-grænseværdier kan træde i kraft i 2016 som planlagt, siger Annette Vilhelmsen til ing.dk.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078