23948sdkhjf

DTL: Den enes død…

Der er blevet mere at køre med for de tilbageværende vognmænd i den danske transportbranche.

Der er blevet mere at køre med for de tilbageværende vognmænd i den danske transportbranche.



- Præcis som sidste år, så har mange kolleger måttet dreje nøglen for sidste gang. Det er sørgeligt, men for alle jer, der stadig holder forretningen kørende, så er der jo mere at køre med. Og måske derfor viser vores konjunktur-undersøgelse at flertallet har sorte tal på bundlinjen, men desværre primært på baggrund af fyringer og udsatte investeringer, sagde formanden for Dansk Transport & Logitik, Jørgen Egeskov, på organisationens generalforsamling lørdag i Nyborg.

Jørgen Egeskov peger på, at vognmændenes reaktion på markedets tilstand er positiv.

- Årets konjunkturundersøgelse viser, at med ryggen mod muren, så har fantasien og kreativiteten blomstret blandt DTLs medlemmer. Mange - rigtig mange - af jer har udviklet jeres forretning. I tjener penge på andet og mere end at køre fra A til B, siger Egeskov.

Han kunne dog konstatere, at krisen ikke er forbi.

- Europa er stadig ustabilt, og der er historisk høj arbejdsløshed. Alle holder på pengene og går med livrem og seler, og den utryghed og tilbageholdenhed kan mærkes på vores branche. Det er et faktum, at transportpriserne i år har været for nedadgående – vel at mærke igen i år. Overskudsgraden er betænkelig tæt på nul og jeres forventninger til det kommende års priser er negativ. Det bekymrer mig, siger Egeskov.

Underskud hos hver tiende

I DTL’s konjunkturundersøgelse melder hver 10. DTL-medlem, at de kører med underskud.

- Det rammer ikke alle lige hårdt. Værst ser det ud for levende dyr, hvor hver 3. kører med underskud – det er et foruroligende højt tal. Men jeg sagde før, at jeg holder af den positive historie. Og den er, at DTLs medlemmer tager kampen op. Det ved vi fordi DTLs røde tråd i år hedder ”bedre bundlinje”. Det går i al sin besværlige enkelhed ud på at finjustere alle de små skruer, som hver især giver et lille stænk sort farve til bundlinjen, forklarer Jørgen Egeskov, der konstaterer, at ”nød lærer nøgen vognmand at udvikle sin forretning”.

Medlemmrnes tiltag

DTL’s konjunkturanalyse viser, at:

82 % benytter eller overvejer konkrete ideer for at skille sin forretning ud fra konkurrenterne.

75 % vil lancere nye produkter eller tjenester og hver anden vil af samme grund investere i nyt materiel.

77 % overvejer eller har allerede investeret i uddannelse for at styrke forretningen.

68 % forventer at inddrage medarbejderne i hvordan arbejdsgange kan effektiviseres

59 % vil afprøve nye måder at opnå en stærkere identitet og omdømme

70 % vil benytte nye måder til at styrke udgiftsstyringen

- Det bliver en meget spændende udvikling af overvære. Og jeg tror at dette netop er medicinen til at vi nok skal klare os som erhverv. Jeg sagde i min tale sidste år, at vi skal hoppe over hvor gærdet er lavest, vi skal finde og bruge de nemmeste løsninger, og vi skal udvikle os i takt med tiden. Der er i den grad tegn i sol, måne og stjerner på at I er ved at gøre det til virkelighed. Og det giver os konkurrencefordele, som vi har så hårdt brug for imod ulige konkurrence og sociale dumping, som vi er oppe imod, siger Jørgen Egeskov.

- I knokler, roste Egeskov sine kolleger, og ingen har som jer fortjent en bedre bundlinje.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078