DTL: Smid nøglen væk, minister
DTL-formand Jørgen Egeskov benyttede generalforsamlingen til at rose transportminister Henrik Dam Kristensen.
- Du har været en god mand for vores branche. Du har meget andet end vejtransport på dit bord, men du har brugt tid på os og du er gået grundigt til værks.
Egeskov takkede blandt andet for, at ministeren havde været med til at begrave den kilometerbaserede vejafgift for lastbiler.
- Afgiften har levet en omtumlet tilværelse og de fleste partier har haft alle tænkelige meninger om den, men vi kan ikke tage fra jer, at I fjernede den. Det betyder meget for vores branche, for der ingen tvivl om at den ville have ramt meget forskelligt rundt i landet. Den bragte en enorm utryghed for vores medlemmer og ville have været umulig at få til at virke i praksis, for hvem skal betale når man over 200 kilometer sætter paller af langs hele ruten? Den sidste? Alle? Eller splejse? Desværre gik der kun kort tid før den politiske kattelem – eller skal man sige ”skattelem” - blev åbnet igen, så nu lyder den officielle forklaring, at den foreløbig er lagt i skuffen, i hvert fald så længe teknologien gør afgiften så dyr at opkræve. Jeg beder inderligt ministeren om at låse skuffen og smide nøglen væk.
DTL-formanden var også tilfreds med, at ministeriet har åbnet op for endnu flere ruter til modulvogntog samt øget vægtgrænserne – og at oppositionen har været med til at åbne ministerens øjne.
Mere hjælp nødvendigDer er dog stadig forhold, som vognmændene har brug for politisk hjælp til.
- Et af dem er adgang til finansiering, påpeger Egeskov, der også slog et slag for holde liv i de regionale færdselssikkerhedsudvalg, som blev aflivet for nylig med den nye trafiksikkerhedsplan.
- I skal vide, at det er en sag, som optager mange vognmænd på det personlige plan. Vi vil gerne bidrage til trafiksikkerheden og nedbringe højresvingsulykker i vores lokalområder, men uden et forum at mødes i, så risikerer I at miste noget værdifuldt, nemlig det frivillige arbejde og ildsjælene blandt vognmændene, der gerne vil bidrage til at øge trafiksikkerheden. Hvis først det forsvinder, kan det blive svært at opdyrke igen, siger Jørgen Egeskov.