23948sdkhjf

DTL: Ikke helt i mål

En af de opgaver, der har fyldt en del i DTL i det forgangne år, er overgangen fra servicekontorer til regionskontorer.

En af de opgaver, der har fyldt en del i DTL i det forgangne år, er overgangen fra servicekontorer til regionskontorer.



Kontorerne er gået fra selvstændige enheder til integrerede enheder i DTL.

- Jeg ved, at der har været bekymring for processen, især hos bestyrelserne i servicekontorerne. Forandring tager tid, og selv om ændringen formelt er trådt i kraft for over et år siden, så er vi ikke 100% i mål. Der er stadig detaljer og gråzoner, men vi kan nu røre målstregen takket være en stor indsats fra alle involverede - herunder de nye regionsbestyrelser og medarbejderne på Regionskontorerne, på Grønningen og hos TVS, siger Martin Danielsen, næstformand i DTL med henvisning til DTL’s overtagelsen af Tungvognsspecialisterne (TVS), der øger tilbuddet til medlemmerne, ikke mindst inden for køre- hviletidsområdet.

- Mange af jer er ledere, så I ved, at forandring ikke kun tager tid. Det kræver også mod. Og vi har set modet til at nedbryde regionsgrænser og i stedet dyrke faggrænser, siger Danielsen. Vi tog beslutningen fordi vi indså, at både telefoner, mails og endda besøg sagtens kan arrangeres over både Store- og Lillebælt. Vores medlemmer får nu det bedste råd DTL har - frem for det bedste råd DTL har på stedet.

Martin Danielsen dvælede også ved, at ”vi har mistet Ribe Amts Vognmandsforening”, der valgte at stille medlemmerne fri og derudover lavede en associeringsaftale med organisationen ITD.

- Jeg er selvsagt ked af, at det er sket. Men jeg må samtidig tilstå, at jeg har haft svært ved at forstå, at man ikke bliver i lokalet og kæmper for sin mening. I politik giver det sjældent indflydelse at gå sin vej. Faktum er jo, at vi var – og er – enige i det meste. Jeg synes ikke at Ribe Amts Vognmandsforening passer bedre ind, hvor de er i dag, siger Danielsen, der også kommenterede forholde til ITD.

- Mange har talt om at slå pjalterne sammen ud fra devisen at denne ene har en pengemaskine, den anden har politisk indflydelse. Det giver god mening, men den kræver jo, at vi er enige. I DTL er vi enige med Skandinaviens og de fleste af Vesteuropas vognmandsforeninger, men ikke med ITD om en sag, som 4 ud 5 DTL medlemmer enten mener, er vigtigst eller næst-vigtigst, nemlig cabotage, siger DTL’s næstformand.

- Det bedste bevis for de to foreningers forskellighed holdningen til regeringens nylige cabotagerapport. ITD placerer sig hos transportkøberne og er aktivt med til at sende breve til EU for at undgå strammere regler. Jeg siger ikke, at vi skal slå hinanden til blods. Vi skal og bør samarbejde hvor vi er enige, men indtil videre må vi også acceptere, at vi er uenige på vigtige områder, konstaterede Martin Danielsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063