DTL: Hvad bringer fremtiden
Der vil komme et krav om CO2-reduktioner om kort tid.
- Transportbranchen er en stor udleder, og vi skal også bidrage til løsningen. Det er vi klar til at tage på os. Dels ved at forny vores vognpark, dels ved hele tiden at reducere vores brændstofforbrug gennem effektiv kørsel og dermed bedre udnyttelse. Men også ved fordomsfrit at se på alternative brændstoffer, siger DTL-direktør Erik Østergaard, der gav sine bud på nogle af fremtidens emner or vognmandsbranchen.
- Lige nu taler mange om gas. Men teknologien er endnu for dyr. Infrastrukturen er slet ikke på plads. Men en dag slipper diesel op, og så skal vi være beredt.
DTL arbejder for, at varebiler også kommer under godskørselsloven.
- Ganske som i Sverige, så finder vi det rimeligt, at hvis man kører gods for fremmed regning, så skal det ske på ens vilkår. Og vilkår som tilgodeser trafiksikkerhed og en ordentlig standard for køretøjerne. Det arbejde er allerede i gang, siger Østergaard.
Han peger på, at Trængselskommissionen rummer både muligheder og risici:
- Der hænger stadig frugter i plukkehøjde, som kan reducere jeres spildtid i trafikken. Men der er også mange, som ønsker lastbilerne helt ud af byen. Enten via skatter eller forbud. Det arbejde følger vi tæt.
I DTL-dyr er kampen ikke slut for at forbedre arbejdsmiljøet for de vognmænd, som hver dag skal kæmpe med store tyre og orner for at adskille dem fra deres flok imod deres natur.
- Eller kampen for at få en smule realisme ind i bødeniveauet, som nogle gange løber op i groteske beløb for rene bagateller, siger Erik Østergaard.