Tyskland styres fra København
Det norske lavprisflyselskab Norwegian har vokseværk. Norden er ikke længere stor nok til at opfylde vækstambitionerne, hvorfor der i stedet må prøves kræfter på de store europæiske markeder.
Indtil videre er det blevet til fire baser i Spanien samt en base i London Gatwick Airport i Storbritannien. Fra vintertrafikprogrammet bevæger Norwegian sig også ind på det tyske marked med nye ruter mellem Spanien og henholdsvis Hamborg, Køln og München.
Norwegian spæde start i det tyske marked har betydet, at der endnu ikke er grundlag for en separat salgsorganisation. Derfor skal Tyskland dækkes fra Norwegians danske afdeling i København.
Med op imod 50 danske ruter og foreløbigt 11 tyske ruter er der dog en klar forskel i indsatsområdet. Men mulighederne er til gengæld enorme i det tyske marked.
-Tyskland er et gigantisk marked med mange flere mennesker end i Skandianvien. Indenfor en times kørsel fra Køln er der et optageområde på omkring 17 mio. mennesker, forklarer Norwegians danske presse-og markedschef Johan Bisgaard Larsen, der også har fået ansvaret for kommunikation og onlinesalg i Tyskland.
Kollegaen Frank Nordbjerg Olesen, der hidtil har været dansk salgschef, skal nu fremover tillige være ansvarlig for salgsindsatsen overfor virksomhedskunder og rejsebureauer i det tyske marked.