23948sdkhjf

Sjuskede flyselskaber skal straffes

Mange flyselskaber informerer ikke passagerer om, at de kan have ret til erstatning, hvis flyet er aflyst eller meget forsinket.

Mange flyselskaber informerer ikke passagerer om, at de kan have ret til erstatning, hvis flyet er aflyst eller meget forsinket.



Nogle lavprisselskaber spekulerer ligefrem i, at forsinkede passagerer bagefter ikke orker at sagsøge dem for at få den erstatning, de faktisk har krav på.

Det mener det nordjyske folketingsmedlem Preben Bang Henriksen (V) i følge NORDJYSKE Stiftstidende.

Han foreslår derfor store bøder til flyselskaber, der ikke overholder EU-reglerne om passagerers rettigheder. Bøder på mindst 100.000 kroner, hvis flyselskaberne skal kunne mærke det og makke ret.

Ifølge Preben Bang Henriksen er servicen generelt for dårlig hos mange lavprisflyselskaber.

- Jo mere lavprisselskab, jo mindre information. Og folk er jo helt på Herrens mark i lufthavnen ved forsinkelser, mener han.

Hvis forsinkelserne eller aflysningerne skyldes vejret eller tekniske problemer, har flypassagererne ikke krav på erstatning, ifølge EU-reglerne.

Men i nogle tilfælde har de ret til økonomisk kompensation, selv om flyselskaberne ikke ligefrem reklamerer med det.

Passagererne kan klage til Trafikstyrelsen, og hvis de får medhold dér, skal flyselskabet betale. Men det sker ikke altid, og så må passagererne selv sagsøge selskabet.

-Da det i nogle tilfælde skal ske ved udenlandske domstole, opgiver mange passagerer - de har kun udsigt til at få nogle få tusinde kroner, hvis de vinder, påpeger Preben Bang Henriksen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063