Danske speditører:Ærgerligt at transportministeren bøjer sig
-Udvalgsrappporten om cabotage afspejler, at transportbranchen har to fløje - en forretningsorienteret fløj, heriblandt speditørerne, der ser cabotage som en samfundsnyttig og driftsøkonomisk fornuftig indretning, og en modstanderfløj, der er modstander af cabotage, hvad enten den er lovlig eller ulovlig, og som bare vil af med den.
Sådan siger adm. dir. Martin Aabak som kommentar til offentliggørelsen af udvalgsrapporten om cabotage fra Trafikstyrelsen i går og den samtidige udsendelse af et notat om "Indsats i forhold til ulovlig cabotagekørsel" fra trafikministeren.
-Ministerens notat fremkommer i konsekvens af, at et kompromis mellem de to fløje ifølge sagens natur ikke er muligt. Notatet er for så vidt forsigtigt og realistisk, og det tilskriver jeg de dygtige embedsmænd, der har medvirket; men den politiske vilje til at imødekomme modstanderfløjens krav skinner tydeligt igennem, og det synes jeg er skuffende. Det indre Marked - som jo er det virkelige stridspunkt her - er trods alt en håndgribelig succes for det europæiske samarbejde. I en tid, hvor EU har det svært, kan det undre, at der ikke er større forståelse for dette.
Danske Speditører mener, det er en udfordring i forbindelse med den videre diskussion af cabotage i Danmark at fastholde fokus på formålet med EU's cabotagelovgivning, nemlig at sikre udnyttelsen af vejtransportens materiel til gavn for vækst, velstand og miljømæssig såvel som klimamæssig velfærd.
Den politiske hensigtserklæring indeholder et løfte om at indføre drakoniske bøder: 5.000 kr. for mindre alvorlige overtrædelser, 15.000 kr. for alvorlige overtrædelser og 35.000 kr. for meget alvorlige overtrædelser. I dag er bødestørrelserne henholdsvis 10.000 kr. og 25.000 kr., hvad der i sig selv er højt.
Et løfte fra ministeren om at ville anvende mere teknologi til kontrol og at ville bede såvel politiet som EU om bedre statistik er rimelig og naturlig.
-Sidst, men ikke mindst er det ærgerligt, at ministeren lægger sig fast på at ville modvirke fremgangen i liberaliseringen af transportmarkedet. Han har allerede lagt ud med at erklære Danmarks modstand over for EU-kommissionen i samarbejde med fire andre lande, slutter Martin Aabak.