23948sdkhjf

Bombe under danske transportvirksomheder

DI Transport går til skatteministeren efter infobrev om arbejdsudleje fra SKAT, der tilskynder transportkøberne til at købe transportydelser hos udenlandske transportvirksomheder.

DI Transport går til skatteministeren efter infobrev om arbejdsudleje fra SKAT, der tilskynder transportkøberne til at købe transportydelser hos udenlandske transportvirksomheder.



SKAT presser indirekte danske transportkøbere til at købe deres transportydelser hos udenlandske virksomheder

Årsagen er, at danske virksomheder fremover skal indeholde såkaldt arbejdsudlejeskat af fakturasummen, når de anvender lejet arbejdskraft fra en udenlandsk virksomhed. Det fremgår af et infobrev fra SKAT stilet til 24.000 danske erhvervsvirksomheder.

I brevet – der udlægger den ændring af reglerne om arbejdsudleje, der blev ændret per 19. September 2012 – fremgår det, at en dansk virksomhed har pligt til at indeholde og betale en såkaldt arbejdsudlejeskat. Der skal indeholdes 8 procent i AM-bidrag og 30 procent i arbejdsudlejeskat af bruttolønnen, hvis den danske virksomhed har lejet medarbejdere hos et udenlandske firma eller købt arbejde – som svarer til det arbejde virksomheden selv udfører – hos et udenlandsk firma.

Målet er, at sikre, at udenlandske virksomheders ansatte betaler indkomstskat af arbejde udført for en dansk virksomhed.

Men tiltaget vil reelt angribe danske erhvervsvirksomheders i forvejen pressede konkurrenceevne. Det gælder ikke mindst danske transportvirksomheder, der vil få meget svært ved at konkurrere – især på internationale transporter, vurderer DI Transport.

- Det vil få voldsomme konsekvenser for danske transportvirksomheder, der mister deres konkurrenceevne over for udenlandske konkurrenter. Transportkøberne tilskyndes indirekte til at købe deres transportydelser hos udenlandske transportvirksomheder, siger branchedirektør Mikael Svane fra DI Transport.

- Det skaber en fuldstændig uholdbar situation for danske transportvirksomheder, og derfor retter DI Transport nu omgående henvendelse til skatteministeren for at få bremset problemet hurtigst muligt, siger Mikael Svane til TTN.

Administrativt monster

I info-brevet fra SKAT hedder det i et af tre eksempler på arbejdsudleje:

»Et dansk transportfirma lejer en chauffør hos en udenlandsk virksomhed (herunder udenlandsk datterselskab) til at køre i firmaets egne biler i Danmark. Eller et dansk transportfirma køber en transportydelse hos et udenlandsk transportfirma, og den kørsel, der foregår i Danmark, er herefter arbejdsudleje.”

Det er altså kun arbejde udført i Danmark, der er pålagt arbejdslejeskat.

Revisor Kaj Glochau, KPMG, vurderer også over for TTN, at konsekvenserne af arbejdsudlejeskatten bliver alvorlige for danske transportvirksomheder.

- Man har skudt med spredehagl – ud fra en politisk motiveret ambition om at gøre det så besværligt som muligt for danske virksomheder, at anvende udenlandsk arbejdskraft. Det må siges, at det er lykkedes til fulde, for at sige det mildt. Men kravet har en lang række konsekvenser, som jeg ikke kan forestille mig har været hensigten fra politisk side, siger Kaj Glochau.

Ud over det grundskud til danske transportvirksomheders konkurrenceevne på især internationale transporter, som arbejdsudlejeskatten udgør, så pålægger SKAT transportvirksomhederne en kæmpe administrativ byrde.

- Man har skabt et administrativt monster. For det første skal den danske transportvirksomhed fremover bede den udenlandske virksomhed om, at specificere, hvor stor en andel af fakturasummen chaufførlønnen udgør. Da det kun er arbejde udført i Danmark, der er pålagt arbejdsudlejeskat, så skal det også specificeres på fakturaen, hvor stor en andel af transportarbejdet, der er udført i Danmark. Endelig skal den udenlandske chauffør ikke dobbeltbeskattes og den danske transportvirksomhed skal have navn og personnummer på den udenlandske chauffør, så den skat han har betalt i Danmark modregnes i den skat, han skal betale i hjemlandet, siger Glochau.

Han påpeger, at det vil medføre højere omkostninger for den danske transportvirksomhed med endnu større tab af konkurrenceevne. Hvis ikke den danske transportvirksomhed kender lønandelen, så forventer SKAT, at virksomheden tilbageholder AM-bidrag og arbejdsudlejeskat af hele fakturasummen.

- Selv om det ikke fremgår klart af SKAT’s skrivelse, så skal der første indeholdes 8 pct. af lønsummen i AM-bidrag. Herefter skal der indeholdes 30 pct. af de resterende 92 pct. af lønsummen i arbejdsudlejeskat. Det vil sige, at der samlet skal tilbageholdes 35,6 procent, forklarer Kaj Glochau og tilføjer:

- Det vil typisk fordyre transporten væsentligt for den udenlandske transportvirksomhed, da beskatningen ofte er lavere i mange andre EU-lande. Resultatet er en større regning til den danske transportvirksomhed, der må sende den videre til transportkøber. Den meromkostning kan transportkøberen undgå, ved at købe sine transportydelser direkte hos en udenlandsk transportør.

Speditører i klemme

Det er uklart, hvad SKAT mener, når de i infobrevet skriver, at danske virksomheder har pligt til at indeholde arbejdsudlejeskat for arbejde, der er en integreret del af den danske virksomheds aktiviteter, arbejdsområde og kerneydelser. På SKAT’s hjemmeside står det imidlertid klart, at der ligges op til en ganske bred fortolkning.

- Det betyder, at det ikke kun er danske vognmandsvirksomheder, der bliver ramt af det her. Det kan ikke udelukkes, at danske speditionsvirksomheder også er omfattet, selv om de hverken ejer lastbiler eller har ansat chauffører. Her er det et paradoks, at transportkøber blot behøver af finde eksempelvis en tysk speditør, der så kan bede ham om at anvende nøjagtigt den samme udenlandske vognmand og chauffør, siger Kaj Glochau.

Han vurderer, at det politiske ønske om at bevare og skabe nye danske arbejdspladser direkte undergraves af arbejdsudlejeskatten.

- Reelt har de her regler den effekt, at det bliver endnu mere attraktivt at outsource danske arbejdspladser til udlandet. Det er, der vist ingen der ønsker.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079