23948sdkhjf

Thermo King fejrer en rund dag

I 1938 befandt forretningen med transportkøleudstyr sig stadig i den legendariske istid. På den tid var anvendelsen af is og salt den eneste praktiske mulighed for vognmænd for at holde letfordærvelige forsendelser fra at gå i fordærvelse. Den visionære Joe Numero vidste dog at der måtte være en bedre vej.

I 1938 befandt forretningen med transportkøleudstyr sig stadig i den legendariske istid. På den tid var anvendelsen af is og salt den eneste praktiske mulighed for vognmænd for at holde letfordærvelige forsendelser fra at gå i fordærvelse. Den visionære Joe Numero vidste dog at der måtte være en bedre vej.



Joe Numero bestilte Fred Jones til at udvikle teknologi, der kunne holde letfordærvelige produkter friske så de ikke blev fordærvet under transporten.

Jones svarede omkring 30 dage senere efter at have udviklet det første succesfulde mekaniske transportkøleanlæg, hvilket gav liv til en helt ny industri, som blev til den succesfulde industrikoncern, Thermo-King.

Næsten alt i transporten køle-industrien har dog ændret sig i de sidste 75 år, lige med undtagelse af missionen.

Nu som dengang er kølevognmænd og producenter af køleudstyr, forhandlere og tjenesteudbydere dedikeret til at flytte temperaturfølsomme forsendelser med lastbil, trailer, skib eller jernbane fra punkt A til punkt B, sikkert, pålideligt og økonomisk.

Avancerede mobile klimaanlægsteknologier er også blevet taget i anvendelse i branchen for persontransport, hvor de sørger for komfortable forhold for bus-og togpassagerer, uanset hvor de rejser.

75 år

Virksomheden Joe Numero, der nu til dags er kendt som Thermo-King, fejrer i år sit 75 års jubilæum.

Sammen med mærket Ingersoll Rand er Thermo-King producent af temperaturregulerede transportkølesystemer til lastbiler og trailere m.v., og det forventes at en lang række vigtige nyskabelser i de kommende år vil gøre køletransport endnu mere effektiv.

Innovation kører nemlig mod bedre ydeevne, økonomi og pålidelighed.

Langsom global økonomi, stærkt svingende brændstofpriser, konstant strengere miljøkrav og en verdensomspændende fokus på fødevaresikkerhed samt sikring af lasten, lægger også et enormt pres på hvert eneste led i kølekæden, lige fra producent til forbruger.

Ejere og operatører af kølelastvogne og trailerflåder er ikke immune over for dette pres. I virkeligheden er de ofte de første til at mærke konsekvenserne af industriens dynamik som f. eks. prisudsvinget på brændstof.

Det er næsten umuligt at forudsige prisen ved pumpen fra uge til uge. Tilbage i 2008 var prisen på råolie sunket så lavt som til $ 40 per tønde. I dag er prisen næsten tre gange højere, og det forekommer usandsynligt, at den opadgående tendens vil ændre sig meget i den nærmeste fremtid.

Operatørerne erkender, at de ikke kan gøre meget ved brændstofpriserne, så i stedet skal de fokusere på at begrænse deres brændstofforbrug for derved at reducere effekten af de stigende priser og samtidig forbedre deres bundlinje.

Der er gjort meget for at forbedre brændstoføkonomien for bilmotorer, men operatørerne ved, at innovative teknologier og intelligente driftsforhold gør det muligt for dem at opnå den højeste ydelse i klassen på deres køleanlæg.

Trailerkøleanlægget Thermo King SLX har siden introduktionen i 2008 sat nye standarder for brændstofeffektivitet. Den nye SLXe serie, der blev lanceret i 2012, sætter blot standarden endnu højere.

Strenge head-to-head tests af Thermo King viser, at SLXe serien er omkring 20 procent mere brændstof-effektive end andre modeller indenfor sit segment. Denne forbedring fremkom ved indførelsen af innovativ kontrolteknologi for at maksimere ydeevnen og minimere forbruget.

Behovet for støjsvag transport

Mens trafikstøj er den næststørste miljømæssige trussel mod sundheden i EU, er driftsstøj underlagt stadigt strengere regler i hele Europa, især indenfor byområder. Transportvirksomheder er derfor på udkig efter måder at reducere støjniveauet gennem innovative teknologier og operationelle driftsmetoder.

Thermo King har investeret kraftigt i forskning og udvikling for at opfylde og overgå disse mål uden at kompromittere enhedens ydeevne og pålidelighed. Resultaterne er tydeligt i de nye serier af ultra støjsvage dieselkølemaskiner og kryogen-køleanlæg til lastbiler og trailere.

Operatørerne kan nu vælge lydsvage "Whisper" varianter af køleanlæg til både lastbil og trailere. For dem, der kræver næsten lydløs drift, er der enheder, som er certificeret til at opfylde og endog overstige de strenge standarder, som er fastsat af Piek, hvilket for eksempel CryoTech serien klarer. Transportvirksomheder kan således fortsætte med at operere døgnet rundt inden for støj-begrænsede byområder med deres kritiske distributionstransporter.

Videnskaben om køletransport har udviklet sig dramatisk i løbet af de sidste 75 år med fremskridt såsom frontmonterede enheder, diesel-drevne enheder, start-stop-temperatur kontrol og avanceret elektronik med fjernovervågning.

De næste 75 år

De næste 75 år, vil uden tvivl medføre kundedrevne innovationer inden for teknologi, service og drift, der er lige så effektfulde. Ledende industrier som Thermo King anvender nuværende og kommende teknologier og metoder til at hjælpe deres kunder med at opfylde udfordringerne og opnå højere niveauer på ydeevnen med lavere driftsomkostninger for ejerne.

Her er nogle tanker om, hvad fremtiden kan bringe for køletransportindustrien:

Brændstoføkonomi vil være en stor drivkraft for innovation - og med god grund. Brændstof udgør den største komponent af de samlede driftsomkostninger for de fleste flådeoperatører indenfor køletransporter og brændstofpriser repræsenterer en af deres mindst påvirkelige udgifter. Producenter af køleanlæg vil fortsætte med at lede efter måder at designe og bygge mere brændstofeffektive systemer på og til at bruge avancerede elektroniske styringer for at forbedre motorens ydeevne og pålidelighed, samtidig med at brændstofforbruget reduceres. Producenternes fokus vil ligge på udvikling.

Billedet viser et anlæg fra kølemaskinernes tidlige barndom, helt tilbage fra 1939.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079