Studerende sætter verdensrekord - igen
Trods elendigt vejr undervejs lykkedes det tre ud af fire af de danske biler at høste hæder og ære, da de i weekenden deltog ved verdens største løb for hyper-energieffektive biler, Shell Eco-marathon i Rotterdam. (Foto: Søren Svendsen)
I kamp med 224 selvkonstruerede biler og 3.000 studerende fra tekniske skoler og universiteter i hele Europa blev det til en dansk verdensrekord i bybils-klassen fra DTU, mens Aalborg Universitet og debutanterne fra Aarhus Universitet besatte en fjerdeplads og femteplads i stærkt besatte klasser for rumraketlignende prototyper.
-Igen i år har danske ingeniørstuderende placeret sig i den absolutte superliga, når det handler om at køre ekstremt langt på literen. De studerendes evner til at omsætte teori til praksis i form af avancerede, selvkonstruerede køretøjer viser med al tydelighed, at vækstlaget på de danske tekniske universiteter er både bredt og stærkt. Under én kam understreger deres præstationer ved årets Shell Eco-marathon, at vi i Danmark har et kæmpe potentiale, når det handler om at udvikle energieffektive løsninger til fremtidens transport, siger Regitze Reeh, kommunikationsdirektør i Shell.
DTU Roadrunners fejrede deres 10-års jubilæum i konkurrencen ved Shell Eco-marathon med en ny verdensrekord i klassen for små bybiler, kaldet Urban Concept. Her forbedrede holdet og dets ethanolbil sin egen rekord fra 2012 med bare 1,29 km.
612,29 kilometer på det, der svarer til en liter standard 95 blyfri benzin, blev det til. En bedrift, som understreges af, at nummer to i klassen fra Luleå Universitet i Sverige kørte 287 km/liter.
Aalborg Universitets studerende kunne glæde sig over en flot fjerdeplads for holdets prototype brintbil.
Her klarede ’Carbon Cobra’, som bilen er døbt, 291,34 km pr. kWh, hvilket svarer til ca. 2.651 km/liter*. En fornem tangering af sidste års placering.
Holdets nye og delvist 3D-printede bybil i Urban Concept-klassen tiltrak sig stor interesse fra både publikum, andre studerende og arrangørerne af løbet. Desværre havde bilen, som er blevet udviklet fra bunden på få måneder, problemer med motorstyringen. Det forhindrede holdet i at komme inden for tidsgrænsen i samtlige forsøg på banen.
Imidlertid fik de studerende dokumentation for, at ideen med at 3D printe store dele af bilen, holder vand. Så bilen vender tilbage i en forbedret og gennemprøvet version i 2014.
For første gang nogensinde havde Danmark i år tre universiteter tilmeldt Shell Eco-marathon. Det, takket være Aarhus Universitet, som efter måneders hårdt arbejde i værkstedet mødte op med en totalt uprøvet prototype solcellebil.
Men til trods for, at bilen kørte sine allerførste meter på en parkeringsplads uden for Shell Eco-marathon banen i Rotterdam, præsterede de ingeniørstuderende fra Aarhus Universitet en imponerende femteplads med 661,81 kWh, hvilket svarer til over 6.000 km/liter benzin i et felt ud af 27 eldrevne biler.