23948sdkhjf

ITD ønsker regelsæt for EU-chauffører

En international lastbilchauffør i EU kan i løbet af en enkelt dag opholde sig i flere lande og i løbet af en måned i rigtigt mange forskellige lande.

En international lastbilchauffør i EU kan i løbet af en enkelt dag opholde sig i flere lande og i løbet af en måned i rigtigt mange forskellige lande.



Det er EU’s regler ikke gearet til at tage højde for, og det betyder uklare ansættelsesforhold og dårlig beskyttelse af de mange lastbilchauffører, som dagligt kører rundt i EU-landene.

Derfor går ITD nu til den danske transportminister med en opfordring om at arbejde for et fælles EU regelsæt, der kan sikre alle europæiske chauffører ens og fair arbejdsbetingelser. Regelsættet skal tage udgangspunkt i de særlige forhold, som ansatte inden for lastbiltransporten har omkring mobile arbejdssteder.

- Vi har drøftet problemstillingen med transportministeren, og han har tilkendegivet, at han gerne vil arbejde aktivt for at få løftet de internationale lastbilchaufførers arbejdsforhold, siger ITD’s adm. direktør Jacob Chr. Nielsen.

På den baggrund har ITD identificeret en række punkter, der kan indgå i et fælles EU regelsæt for chauffører. Listen er netop afsendt til ministeren. Den indeholder blandt andet faste rammer for hvor chaufføren juridisk skal have sit ansættelsesforhold, diæter der passer til de lande, som chaufføren kører i, enklere pensionsforhold samt sikring af basale rettigheder som organisationsfrihed, ligestilling og sundhed og sikkerhed i arbejdet.

- Vi har brug for at få sat et tydeligt og acceptabelt bundniveau for de sociale og ansættelsesmæssige forhold i vores erhverv. En lang række af vores regler er allerede harmoniseret, men det halter stadig omkring chaufførernes arbejdsbetingelser, siger Jacob Chr. Nielsen.

Baggrunden er, at EU’s åbne grænser giver mulighed for uhindret trafik med lastbiler på tværs af EU. Alene i Danmark kører der mere end 1 mio. udenlandske lastbiler over grænserne årligt. Langt størstedelen af trafikken er internationale transporter fra et land til et andet. Disse lastbiler opholder sig kun kortvarigt i landet, før de kører videre til det næste land med gods.

- Det kan ikke lade sig gøre at registrere og kontrollere de udenlandske chauffører på samme måde, som man gør med udenlandske arbejdstagere inden for service og håndværk. Derfor er det vigtigt, at vi adresserer og løser problemstillingen i EU i stedet for at bore os ned i nationale tiltag med begrænset effekt, siger Jacob Chr. Nielsen, der dog ser en oplagt mulighed for handling i dansk regi:

- Sørg nu for at der er tilstrækkelige og ordentlige rastepladser til de lastbilchauffører, der kører på de danske veje. Det er banalt og enkelt, men ordentlige toilet- og badeforhold samt et roligt sted at holde hvil gør en kæmpe forskel. Og her bestemmer vi selv standarden i Danmark.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078