23948sdkhjf

DTL-mærkesag et skridt nærmere

EU's transportkommissær Siim Kallas anser nu løsningen på cabotagekørslens problemer for en langsigtet sag, der muligvis rækker ud over den siddende Kommissions regeringstid.

EU's transportkommissær Siim Kallas anser nu løsningen på cabotagekørslens problemer for en langsigtet sag, der muligvis rækker ud over den siddende Kommissions regeringstid.



Det vil i så fald være helt på linje med, hvad DTL og Nordic Logistics Association (NLA) har kæmpet for i det forgangne år.

Siim Kallas signalerer samtidig, at transportmarkedet på den korte bane skal bringes til at fungere bedre i kraft af bedre håndhævelse– både af hensyn til transportsektoren selv og af hensyn til EU's overordnede økonomi.

Transportkommissærens holdning fremgår af et kommuniké udsendt af hans talsperson Helen Kearns i anledning af aktiviteter i dag mod cabotage fra European Transport Workers’ Federation (ETF). I kommunikéet hedder det blandt andet:

-Det står klart, at cabotagereglerne må udvikle sig på lang sigt, men det skal gøres ordentligt og i samråd med alle aktører. Dette forløb er komplekst, og det tager tid – og gør det vanskeligt at håndtere denne sag i denne Kommissions levetid.

NLAs direktør Søren H. Larsen fortolker talsmandens udtalelser derhen, at forslag om yderligere liberalisering fra den nuværende Kommission lægges på is og formentlig ikke tages op før tidligst i slutningen af 2014.

-Det vil i givet fald være helt i tråd med, hvad NLA har arbejdet intensivt hen imod. Til gengæld kan vi nok forvente konkrete forslag om bedre anvendelse af de gældende regler, herunder sanktioner, og større hensyntagen til sociale forhold.

-NLA kan kun bifalde, at der nu fra EU kommer tiltag, der forholder sig aktivt til den alvorlige situation i markedet, som også kom til udtryk på det seneste møde blandt EU's transportministre, udtaler Søren H. Larsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062