USA exit fra Afghanistan betyder milliardordre til Maersk Line
Det amerikanske forsvarsministerium har tildelt Maersk Line Ltd. en kontrakt på 2,1 milliarder dollar i forbindelse med tilbagetrækningen af amerikanske styrker fra Afghanistan.
Krigen i Afghanistan har betydet enorme logistiske udfordringer for den USA/NATO-lededes koalition og regningen for transport af pansrede køretøjer, ammunition, beboelsescontainere og nye sokker med meget mere har udgjort en stor andel af de militære omkostninger i kampen mod Taleban.
Tilbagetrækningen af størstedelen af koalitionens kamptropper – der skal være afsluttet med udgangen af 2014 – bliver også en både omfattende og kostbar logistisk opgave.
Det amerikanske selskab Maersk Line Ltd. – der er ejet af Maersk Line – kommer til at bære en stor andel af de enorme mængder materiel, som USA's militær skal have med hjem.
Pentagon tildelte allerede sidste år Maersk Line Ltd. den største enkeltkontrakt i forbindelse med tilbagetrækningen. Kontraktværdien er oplyst til 2,1 milliarder USD – cirka 12 milliarder kroner.
Det skriver Berlingske Business.
Det er ikke overraskende, at Maersk Line Ltd. kommer til at spille en væsentligt rolle i tilbagetrækningen fra Afghanistan. Allerede da A.P. Møller – Mærsk-gruppen erhvervede den amerikanske konkurrent Sealand, var det amerikanske forsvar en meget vigtig kunde for det amerikanske rederi. Sealand havde i en lang årrække stillet tonnage til rådighed for militære transporter for de væbnede styrker i USA på flerårige kontrakter. Det er lykkedes Maersk Line at fastholde det tætte samarbejde.
- Den amerikanske regering er fokusområdet og den største kunde for Maersk Line Ltd., men vi kommenterer ikke værdien af vores kontrakter, siger kommunikationschef i det amerikanske rederi, Kevin Speers, ifølge Berlingske Business.
Maersk-gruppen ejer endnu et amerikansk selskab, Farrell Lines, der har betydelige kontrakter med USA's forsvar.
Det anslås, at de amerikanske styrker skal have transporteret omkring 22.000 containere ud af Afghanistan inden udgangen af 2014. Opgaven vanskeliggøres af, de usikre forbindelseslinjer i Afghanistan og i Nabolandet Pakistan, hvor en eneste tilgængelige udskibningshavn findes. Militært kritisk udstyr skal flyves ud til venligtsindede lande – i eksempelvis den arabiske golf, før det kan sendes ad søvejen hjem til USA.