23948sdkhjf

Volvo lancerer to nye lastvognsserier

Den nye Volvo FE og Volvo FL er optimeret til distribution i byområder.

Den nye Volvo FE og Volvo FL er optimeret til distribution i byområder.



Med de nye Volvo FE- og Volvo FL-lastvogne er det nu endnu lettere at køre i byområder, hvor hurtig, problemfri og ren transport er nøgleordene. Chaufførmiljøet i de nye lastvogne er blevet forbedret, og Volvo FL-serien er blevet udvidet med en særdeles konkurrencedygtig firecylindret 5-litersmotor.

- Chaufførerne stiger ofte ind i og ud af lastvognene mange gange på en arbejdsdag. Derfor har vi fokuseret på at skabe et komfortabelt og praktisk chaufførmiljø med godt udsyn i alle retninger, udtaler Claes Nilsson, direktør for Volvo Trucks.

Chaufførens arbejdsplads er blevet bedre på grund af de nye, endnu tydeligere instrumenter og de nye, ergonomiske stole med integreret nakkestøtte og sikkerhedssele. Stolene og deres forankring til gulvet er blevet forstærket. Det øger sikkerheden i tilfælde af en ulykke.

Det nye Euro6-program

Den nye sekscylindrede D8-motor har en slagvolumen på 7,7 liter og fås i tre forskellige effektstørrelser: 320 hk/1.200 Nm, 280 hk/1.050 Nm og 250 hk/950 Nm.

Volvo FL fås også med den kompakte firecylindrede D5-motor. Den har en slagvolumen på 5,1 liter og fås med en effekt på 240 hk/900 Nm og 210 hk/800 Nm.

- Begge motorer yder et højt moment ved lave omdrejninger, så de er ideelle til hurtig, komfortabel og sikker kørsel i større og mindre byer, siger Ruddy Houtmeyers, strategisk produktchef for mellemtunge køretøjer hos Volvo Trucks.

Motorerne, der opfylder de nye Euro 6-krav, har et brændstofforbrug på niveau med Volvos Euro5-motorer. Den tekniske løsning på at leve op til Euro 6-kravene er en kombination af SCR (Selective Catalytic Reduction) og variabel turbogeometri, et EGR-system med køling og et partikelfilter.

Specialtilpasset automatgear

De to nye motorer suppleres med et omfattende udvalg af gearkasser. Det er nu blandt andet muligt at få I-Shift til Volvo FE.

- Automatgearet kan tilpasses med en softwarepakke specifikt til distributionskørsel, forklarer Tobias Bergman, der er produktchef for distributions- og renovationssegmentet hos Volvo Trucks.

En anden nyskabelse, chaufførerne vil sætte pris på er, at ESP (elektronisk stabilitetsprogram) nu er standardudstyr på både Volvo FE og Volvo FL. ESP hjælper chaufføren med at holde lastvognen på vejen, hvis der er risiko for udskridning.

Specialdesignet 12-tons-model

Volvo Trucks har desuden designet en unik 12-tonsversion af Volvo FL. Med segmentets kraftigste motor (en firecylindret D5 med 240 hk), den optimerede I-Sync-gearkasse og en vægt på 500 kg mindre end en tilsvarende lastvogn med sekscylindret motor, er det en særdeles konkurrencedygtig model.

- Lastvognen er lettere og lavere, og den koster mindre end den nuværende model. Den øger kundernes produktivitet og effektivitet samtidig med, at den giver chaufføren bedre arbejdsforhold, vurderer Tobias Bergman.

- Lastvognen er gennemtænkt til mindste detalje: mindre hjul, der sænker førerhuset fem centimeter. Det giver chaufføren bedre udsyn hele vejen rundt og gør det lettere at stige ind i og ud af førerhuset. Kombinationen af front- og sidespejle samt muligheden for at montere ekstra vinduer i siderne, bagvæggen og dørene bidrager også til at give chaufføren fremragende udsyn hele vejen rundt.

Nyt design

De nydesignede forlygter og det karakteristiske kørelys understreger tilhørsforholdet til de øvrige nye Volvo-lastvogne. Lygterne er integreret i kofangeren, som er tredelt med hjørnestykker af stål. Det øger holdbarheden og giver billigere reparationer, hvis lastvognen bliver skadet i fronten.

Designchef Rikard Orell opsummerer udviklingsholdets strategi:

- Vi fokuserede på alle de detaljer, der allerede var gode, og gjorde dem endnu bedre. Ideen er, at chaufføren og lastvognen sammen giver vognmanden et image som en virksomhed, der står for transportkvalitet på allerhøjeste niveau.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063