Naturgas er også ”sort”
Busser og lastbiler med naturgas i brændstoftanken får nu et ordentligt klimahak i tuden.
Ifølge nye tal fra Energistyrelsen og Trafikstyrelsen er naturgassen som drivmiddel i transportsektoren nemlig slet ikke så grøn, at det gør noget, skriver Ingeniøren.
- Vi må konstatere, at vi i vores tidligere modelberegninger har overvurderet den positive klimaeffekt ved naturgas til transport, siger specialkonsulent Michael Rask fra Energistyrelsen.
Den udmelding kommer umiddelbart efter at Folketinget har bevilget 25 millioner kroner til at komme i gang med nye forsøg med naturgas som grønt alternativ til den tunge transport.
Ændringerne fremgår af den såkaldte Alternative Drivmiddel-rapport, som Energistyrelsen og Trafikstyrelsen nu har opdateret med modificerede beregninger over forskellige motorteknologiers klimabelastning.
Konklusionen er, at en naturgasmotor i en lastbil eller bus fortsat udleder lidt mindre CO2 pr. kilometer end en tilsvarende dieselmotor - men forskellen i naturgasmotorens favør er skrumpet gevaldigt. Hvis man derudover inddrager det faktum, at dagens diesel indeholder 7 pct. biodiesel, og at der er politiske ambitioner om at hæve denne andel i fremtiden, vil naturgas og diesel frem mod 2030 ende med at have nogenlunde lige stor CO2-udledning.
Årsagen til de ændrede beregningsresultater er, at dieselmotorerne er bedre til at udnytte energien - faktisk er energieffektiviteten 13 procent højere. Det faktum havde man overset i de "gamle" sammenligninger mellem diesel og naturgas som drivmiddel i tunge køretøjer.
BiogasEnergistyrelsens nye beregninger tager dog ikke hensyn til det faktum, at naturgassen på sigt vil blive delvist eller helt erstattet af biogas - der eksempelvis produceres på gylle. Her er der en markant reduktion i udledningen af CO2. Dertil kommer, at naturgas/biogas forurener luften væsentligt mindre med partikler og giftige svovl- og kvælstofilter end diesel.